Politiattest
§4.3 i vedtektene sier at «relevant organisasjonsledd plikter å innhente avgrenset politiattest fra medlemmer som utfører eller skal utføre oppgaver for organisasjonen som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige eller personer med nedsatt funksjonsevne». I tillegg skal alle som er mannskap i Norsk Folkehjelp, uavhengig av posisjon i lokallaget, levere politiattest.
Vær spesielt klar over:
- Frivillige organisasjoner har ikke lov å kreve inn oppdaterte politiattester jevnlig for sine medlemmer. Det kan kun kreves inn ny politiattest for en person som allerede har fått attest på vegne av Norsk Folkehjelp hvis man har endret verv eller arbeidsoppgaver vesentlig. Da må dette skrives eksplisitt inn i søknaden til politiet, at man trenger en ny kategori attest eller man har vært borte fra organisasjonen en lengre tidsperiode eller andre tungtveiende grunner. Dette betyr i praksis at attester kan være mange år gamle men likevel gyldige hvis du har fått den på grunn av ditt virke i Norsk Folkehjelp.
- Nye frivillige som ikke før har vært med i Norsk Folkehjelp skal fremvise nye politiattester som er innkrevd med den begrunnelsen at de skal gjøre en jobb i Norsk Folkehjelp. Det frarådes av politiet å akseptere politiattester som er utstedt til andre aktører, eks skole/barnehage, selv om de er av nyere dato.
- Barn og unge mellom 15-18 som skal anskaffe politiattest må ha samtykke fra foreldre og må sende søknad pr post hvis man ikke har digital identifikasjon (eks mini-ID)
- De som ikke er norske statsborgere kan få politiattest men attesten vil da kun gjelde for tiden de har bodd i Norge og sier ingenting om dommer i andre land
- Politiattesten kommer fortere hvis man søker digitalt og tar imot den i digital postkasse
Innhenting og håndtering av politiattester
Veiledning for å søke om politiattest
Veileder / bruksanvisning for innlegging av politiattest i medlemsregister/RMS