Korrupsjon i bistandsbransjen står høyt på dagsorden i det norske bistandsmiljøet, også i Norsk Folkehjelp.
Det har blitt mer åpenhet om dette temaet, noe som har bidratt til økt debatt og større læring organisasjonene imellom for å forebygge og behandle slike saker.
Varsle om korrupsjon
Norsk Folkehjelp jobber med langsiktig utviklingsarbeid og humanitær minerydding i samarbeid med lokale partnere over hele verden. Flere av de landene hvor vi er til stede er rangert høyt på listen over de mest korrupte og konfliktfylte land i verden. For oss er dette en hverdag vi må forholde oss til. Vi erkjenner derfor problemene, men vi aksepterer dem ikke. Derfor har Norsk Folkehjelp nulltoleranse for alle former for korrupsjon. Vi jobber derfor for en enhetlig holdning og felles forankring i hele organisasjonen i forhold til korrupsjon, og etterstreber full åpenhet om dette arbeidet.
Det finnes ingen enkel forklaring på hvorfor korrupsjon oppstår. Ofte legger både mangefulle systemer og kultur til rette for korrupt adferd. Og svært ofte vil kombinasjonen av stor fattigdom og lave lønninger være noe som trigger korrupt adferd. For dem nederst på rangstigen blir problemene størst.
Korrupsjon kan komme til uttrykk på mange vis, men vil uansett være knyttet til illojal adferd og kriminalitet. Korrupsjon er derfor et tabubelagt tema, og det krever ofte både mot og kunnskap å anerkjenne dette som et problem som også finnes hos oss. Norsk Folkehjelp er derfor opptatt av å skape åpenhet og ufarliggjøre temaet korrupsjon i egen organisasjon.
Hvordan vi jobber mot korrupsjon
Norsk Folkehjelp har retningslinjer for anti-korrupsjonsarbeid, og det er utarbeidet egne varslingsrutiner. Disse innebærer at hovedkontoret i Oslo nå har et system for å ta imot og håndtere varslinger om uønskede handlinger og situasjoner uansett hvor i organisasjonen disse måtte opptre.
Vårt arbeid med internkontroll har også blitt styrket med flere medarbeidere og etablering av en sentral innkjøpsfunksjon. Men fortsatt gjenstår det litt før vi har et helhetlig verktøy på plass. Vi arbeider derfor nå med å utvikle en rapporteringsfunksjon på alle hendelser som kan innebære et avvik, en såkalt ”incident reporting”. Ansvaret for denne rapporteringen vil ligge ute i programmene, og ikke på hovedkontoret. Dette rapporteringssystemet vil favne bredt og inkluderer blant annet HMS-saker, i tillegg til mulige saker som ikke nødvendigvis innebærer korrupsjon, men som ligger i en gråsone. Med et slikt system vil man skape større eieforhold til antikorrupsjonsarbeid ute i programmene, i tillegg til at det blir lettere å få øye på mulige saker som man i utgangspunktet ikke vurderer som et avvik fra akseptable rutiner og hendelser.
Norsk Folkehjelp anbefaler alle sine partnere å etablere retningslinjer og prosedyrer mot korrupsjon. Vi foretar vurderinger av våre partneres forvaltningsog kontrollrutiner, og kommuniserer tydelig vår egen nulltoleranse. Samtidig erkjenner vi at mange av samarbeidspartnere mangler nødvendig kapasitet eller opplæring for å håndtere disse utfordringene. Der vi oppdager at dette er tilfelle vil vi enten legge slik opplæring inn i samarbeidet, eller tilby ekstern støtte.