Etisk handel Norge
Norsk Folkehjelp har vært medlem av Etisk handel Norge siden 2002, og vi fortsetter vår innsats for å være en samfunnsansvarlig organisasjon ved å ha fokus på de etiske retningslinjer vi har forpliktet oss til å følge opp. Dette gjør vi gjennom bevisstgjøring av egne ansatte, ved å ha fokus på arbeids- og miljøforhold i våre anskaffelsesprosesser samt ved å ha bred oppmerksomhet om behov for etisk handel i vårt arbeid både hjemme og utenlands.
Med en desentralisert funksjon for innkjøp fordelt over mange land er det fremdeles utfordringer i kartleggingen av vår leverandørkjede. Et viktig mål for oss er å skape diskusjon med våre leverandører om etiske forhold og hva vi gjensidig kan bidra med for å oppnå varige forbedringer i hele forsyningskjeden. Arbeidet må forankres internt i alle ledd av organisasjonen og i vår kontakt med leverandører, og det er på denne måten Norsk Folkehjelp vil bidra til en mer bærekraftig utvikling på sikt.
Vi ønsker også å bidra til en styrket forståelse og oppslutning om etisk handel gjennom å skape en bevissthet om de retningslinjer som er nedfelt av bl.a. FN, ILO og OECD. Dette gjør vi ved å ha fokus på etisk handel i både interne og eksterne fora, diskutere med leverandører og kontinuerlig vurdere risiko for brudd i de leveranseområdene hvor det kan være sannsynlig med etiske eller miljømessige utfordringer. Vi skal være tydelig som organisasjon på hvordan vi stiller krav eller bidrar med incentiver i egen leverandørkjede.
Arbeidet gjøres med utgangspunkt i Etisk handel Norges etiske retningslinjer, og medlemskapet forplikter oss til årlig å rapportere om vårt arbeid med etisk handel.