Til hovedinnhold
Støtt nå

Ble klar til eksamen på under én måned

Arbeidslivet og utdanning er noen av de viktigste integreringsarenaene i Norge, men mange kvinnelige innvandrere står utenfor arbeidslinja. Med en egen mentorordning håper Norsk Folkehjelp og Jobbsjansen Bjerke at flere kvinner skal ta del i arbeidslivet.

Damene Gabriela Paredes (t.v) og Felisa Quinone smiler bredt mens de står ved siden av hverandre.
Gabriela Paredes (t.v) og Felisa Quinones har jobbet tett de sisite ukene for å bli klar til eksamen. Foto: Camilla Peace Sundvoll
Thea Bjaaland smiler.
Thea Bjaaland prosjektleder for Jobbsjansen mener flere kan ha nytte av en mentor i studieløpet. Foto: Ludvig Gundersen

Fagkompisene hjelper deltagerne med blant annet å gjennomgå lekser, drøfting av oppgaver og å koble sammen pensum og praksis. Slik skal de bestå teoriprøven. Fagkompisene skal også motivere studentene i det som kan være en krevende periode.

– Norsk Folkehjelp ønsker å legge til rette for at frivillige fagkompiser understøtter studentenes kompetanseutvikling på fag, språk og arbeidskultur. Fagkompisene gir kvinnene oppfølging under utdanning, motiverer og gir hjelp med pensum og andre spørsmål relatert til faget. Tiltaket vil på denne måten bidra til at studentene klarer sin teorieksamen og dermed på sikt kommer ut i jobb, forteller seniorrådgiver i Norsk Folkehjelp Camilla Peace Sundvoll.

Sundvoll legger til at fagkompisene ble rekruttert fra Fagforbundet Barn og Oppvekst Oslo.

– Norsk Folkehjelp er stiftet av LO, og fagbevegelsen er en av våre viktigste samarbeidspartnere. Det var viktig i dette tiltaket å få frivillige med relevant faglig bakgrunn og det har de i Fagforbundet.

Peace
Camilla Peace Sundvoll sier det er viktig for folkehjelpa å legge til rette for at fagkompisene kan understøtte studentenes kompetanseutvikling.
Gabriela Paredes står og smiler.
Fagkompis Gabriela Paredes ble rekruttert gjennom Fagforbundet der hun selv er tilltisvalgt. Foto: Ludvig Gundersen
Gruppe kvinner sitter rundt et bord. Kvinnene er de frivillige fagkompisene som var med i mentorordningen.
Fagkompisene mener tiltaket var svært vellykket, da de fikk utprøvd fagkompiskonseptet og igangsatt en god del møter mellom fagkompis og student.