Norsk Folkehjelp har mistet kontakten med ansatte i Gaza
- Det er hjerteskjærende å vite at de har mistet muligheten til å støtte hverandre, vårt nettverk av partnere, sine familier og kjære som ikke er fysisk sammen med dem. De kan ikke ringe etter sykebil hvis de trenger medisinsk hjelp. De får ikke kommunisert med vår landdirektør som er i regionen for å støtte dem, eller få informasjon om hvor det bombes eller hvor det eventuelt kan finnes noe hjelp, sier Gry Ballestad, leder for utvikling og humanitært samarbeid i Norsk Folkehjelp.
Internettilgangen og mobilnettverket ble fredag slått ut på Gazastripen. Det palestinske telekomselskapet Jawal sendte ut melding om at tjenestene deres hadde opphørt etter at teletårn var bombet.
- Våre ansatte og sivilbefolkningen i Gaza får nå ikke oppdateringer fra omverden. Og verden får ikke skildringer fra uavhengige kilder inne i Gaza om hva som skjer. Det er veldig bekymringsverdig, sier Ballestad.
Situasjonen er kritisk for en sivilbefolkning på over 2 millioner mennesker, nesten halvparten av dem barn.
- Bombingen må stoppe og nødhjelpen komme inn. Situasjonen for sivilbefolkningen i Gaza er helt kritisk. Ingen steder er trygge. Vi vet at når byer og tettbygdestrøk bombes, er ofte ni av ti drepte sivile. Den eneste måten å effektivt stanse den humanitære katastrofen på, er å stoppe angrep og bombing øyeblikkelig. Vi må umiddelbart få humanitær tilgang så vi kan hjelpe uskyldige mennesker i nød.