Mottak av flyktninger - vi vant anbudet på Gardermoen
Norsk Folkehjelp vil fortsette å drifte mottakstjenesten for flyktninger på Gardermoen.
Norsk Folkehjelp har drevet mottakstjenesten på Gardermoen på oppdrag fra UDI siden 1994, og har assistert over 45.000 overføringsflyktninger..
– Anbudsprosessen skulle opprinnelig vært konkludert sommeren 2021, men den dro ut fram til nå. Det skyldes de strenge reglene for offentlige anskaffelser samt at pandemien og det uforutsette ankomstbilde med Afghanistan-evakueringer og stadig endringer i koronarestriksjonene preget arbeidet med kvoteflyktningordningen, sier Andrea Ramirez Stangeland, prosjektleder for Gardermoen-tjenesten i Norsk Folkehjelp.
Fram til 2015 tok Norsk Folkehjelp i gjennomsnitt imot 1000 kvoteflyktninger i året, så økte det til 3000 per år grunnet Syria-avtalen og i år er det forventet at det øker til minst 5000 per år på grunn av krigen i Ukraina.
– Norsk Folkehjelp har drevet Mottakstjenesten sammenhengende i 28 år men det var ikke sikkert at vi skulle vinne konkurransen på nytt. Vi har ventet lenge på avgjørelsen fra UDI så det er en glede og en lettelse å kunne tenke framover igjen. Nå blir det fullt fokus på å ruste opp tjenesten til å ta imot ukrainske flyktninger som kommer til Norge via luftbro, sier Andrea.
Flyktningene som ankommer Oslo Lufthavn kommer direkte fra krig, flyktningleire eller andre vanskelige kår og mottakstjenesten fra Norsk Folkehjelp er de første som møter dem når de tråkker på norsk jord. Måten disse familiene blir møtt på har mye å si for starten på deres nye liv her i landet.
– Våre flotte, dyktige flyktning-assistenter ønsker dem velkommen hit og assisterer dem med alt som trengs på flyplassen. Jeg er stolt og lettet over at vi har fått anbudet. Det er god stemning i teamet vårt, nå er vi klare for å videreutvikle tjenesten de neste 4 årene sammen med våre kolleger i organisasjonen, avslutter Andrea.