Norsk Folkehjelp har utviklet et enkelt pedagogisk opplegg for lærere, helsepersonell og andre som jobber med barn i alderen 12-16 år kan bruke for å bekjempe bruken av skjellsord i skolegården.
Lærere kan føle seg maktesløse i hvordan de skal håndtere hatefulle ytringer mellom elevene. Noen ganger er de ment som spøk, men opplevelsen for elever som blir utsatt for skjellsordene kan være en annen. Hvordan skiller man mellom hatefulle ytringer fra fleip og hvordan møter man dem?
Tradisjonelle definisjoner av mobbing sier at mobbing handler om gjentatte handlinger som går over tid. De sier også at mobbing er når den som mobber bevisst ønsker å gjøre noe vondt mot noen andre. Noen ganger vil ikke den som sier skjellsordet tenke over konskekvensene ved handlingen eller hvordan det oppleves for mottaker og ofte blir disse skjellsordene forsvart med argumenter som at mottaker må slutte å være så hårsår eller ikke ta det personlig.
Norsk Folkehjelp mener at når skjellsordet er relatert til bestemte grupper eller stigma, og dukker opp i skolegården, så bør lærerne gi uttrykk for nulltoleranse.
Norsk Folkehjelp har her utviklet en pedagogisk nettside som skal bidra til å bevisstgjøre elevene rundt konsekvensene av skjellsordene. Selv om det ikke er ment vondt og det er sagt i en fleipende tone, vil ikke nødvendigvis mottakeren av budskapet oppleve det på samme måten, og det må vi alle få en større forståelse for. Å bli kalt hore har aldri vært ment positivt. Å bruke ordet jævla foran noens identitet som homofil eller muslim er heller ikke greit. Dette må bekjempes med å ansvarliggjøre elevene i bruken av de.
Læreren og foreldre har her en spesielt viktig rolle i å ansvarliggjøre elevene og barna i konsekvensen av deres handlinger. Grenselandet mellom uskyldig erting og mobbing er hårfin og det er heller ikke et ettertraktet arbeidsmiljø for læring. Slike ord og uttrykk er krenkende og skaper utrygge barn som bryter med menneskerettighetene.
Læreren er en viktig rollemodell for elevene, som skal være med å skape framtidens voksne. De skal følge læringsplakaten, de skal bidra til å forme det meningssøkende, samarbeidende, integrerte og allmenndanna mennesket. Være med å skape gode verdier, toleranse for annerledeshet og kjennskap til menneskerrettighetene. Læreren skal være en fasilitator for godt skole og arbeidsmiljø. Dette skapes best i et miljø uten trakassering og bruk av skjellsord som er med på å holde hverandre nede. Vi vil anbefale lærere å involvere elevråd, helsesøster og foreldre i dette arbeidet. Skjellsord bekjempes ikke kun i skolegården, men også i hjemmet og på ulike fritidsarenaer. Sammen kan vi bekjempe skjellsordene og gjøre de ukule!
Denne nettsiden brukes helst i det forebyggende arbeidet mot bruken av skjellsord, men kan også benyttes i arbeidet for å bedre et dårlig skolemiljø.
Vi vil anbefale klassen å jobbe med denne tematikken over en lengre periode, gjerne et semester eller et helt skoleår. Sett opp felles mål som klassen har diskutert og bestemt sammen. Bruk de ulike fagene som metodisk tilnærming til temaet. Elevene kan for eksempel male eller tegne følelser rundt skjellsordene. Man kan dramtisere, skrive dikt eller stiler. Man kan ha drøftingsoppgaver for og imot bruken av skjellsord eller ha gruppeoppgaver hvor man kan presentere sitt bidrag for resten av klassen, skolen og foreldre. Her er det fritt fram til å bruke pensum og de ulike fagene på en kreativ måte
Lykke til i arbeidet for et skolemiljø fritt for skjellsord og trakassering!