Hore, bitch, ludder er nedlatende ord som beskriver en kvinne som selger sex eller oppfører seg løsaktig. Et annet ord for å selge sex er sexarbeider, som av mange er sett på som en av verdens eldste yrker. Det er mange og ofte sammensatte årsaker til at personer selger seksuelle tjenester i en kortere eller lengre periode i livet. Årsakene griper ofte inn i hverandre, en årsak kan avløse en annen i løpet av prostitusjonskarrieren. De vanligste motivasjonsfaktorene til å selge sex er fattigdom, rus, utforskning av egen seksualitet, høyt forbruk eller andre forhold som at man har blitt utsatt for seksuelle overgrep i oppveksten. Sexarbeid kan i enkelte sammenhenger fremstå som et virkemiddel ut av en vanskelig livssituasjon. Pengene, som kan være raske og mange, kan bidra til økonomisk uavhengighet fra eksempelvis en voldelig ektefelle, aggressive kreditorer eller en dårlig betalt jobb.
I dag har ordet hore mistet sin betydning hos elevene, de er ofte klar over hva det egentlig betyr, men ufarliggjør det ved å le det bort og ikke si at det betyr noe, det er bare slik de snakker til hverandre. Elevene bør gjøres klar over hvor krenkende slike skjellsord egentlig er og hva de egentlig sier til hverandre, selvom det er venninner imellom som bruker ordet. Russelåter som omtaler jenter som horer bidrar, at de kun er til for å pules etc. er brudd på menneskerettighetene og bidrar ikke til et inkluderende skolemiljø. Jentene må styrkes i å ikke akseptere bruken av skjellsordet rettet mot dem, mens guttene må lære å vise respekt for det andre kjønn. Spørsmålene og filmen vil bidra til å få elevene til å reflektere og se konsekvensene av å bruke skjellsordene. Forslag til øvelser vil supplere dette arbeidet.
Lykke til
Forslag til undervisningsopplegg:
Samle klassen og innled om at dere skal snakke om ordene vi bruker om og til hverandre. Spill av filmen og still deretter oppfølgingsspørsmål som bidrar til økt refleksjon hos elevene. Under følger forslag til spørsmål læreren kan stille.
-
Spørsmål
-
Nivået hos elevene kan variere utifra alder og kunnskap, det er derfor viktig at læreren har kartlagt klassen i forkant og velger spørsmål som passer best for å skape gode refleksjoner rundt filmen. Som regel vil spørsmålene komme naturlig ved at læreren følger opp meningene fra elevene med mål om at elevene reflekterer rundt konsekvens og empati rundt de som blir utsatt for skjellsordene. Det er ønskelig at læreren klarer å bidra til at elevene kommer med konstruktive løsninger på hva de kan gjøre for å forhindre videre bruk av skjellsord.
- Hva er skjellsord?
- Har dere eksempler på skjellsord vi bruker?
- Hvorfor bruker vi skjellsord?
- Hvorfor er det så mange elever som bruker skjellsord?
- Hva er forskjellen på erting og mobbing?
- Hva tror dere er grunnen til at noen sier slemme/stygge ting til andre?
- Hvordan tror dere det oppleves for den som blir kalt stygge ting?
- Kjenner dere til episoder hvor noen ble kalt stygge ting?
- Hva skjedde?
- Hvorfor sa de/den det til ham/henne?
- Hvordan tror dere hun/ham følte det?
- Hva gjorde de andre i klassen?
- Sa noen ifra?
- Hvorfor/hvorfor ikke?
- Tenk hvis det hadde vært deg som ble utsatt for skjellsordene, hva hadde du villet at de andre i klassen skulle gjøre da?
- Hva er komplimenter?
- Kan dere gi eksempler på komplimenter?
- Hvorfor gir vi hverandre komplimenter?
- Hva føler dere når noen gir dere et kompliment?
- Hva er godt miljø i en klasse?
- Hva er utenforskap?
- Hvordan kan vi unngå at noen føler seg utenfor i en klasse?
- Hva skal til for at man blir godt likt i en klasse?
- Må alle være like?
- Må alle like hverandre like godt?
- Hva er respekt?
- Hva er toleranse?
- Hva er mobbing?
- Har dere eksempler på mobbing?
- Hvilke ord vi bruker til hverandre?
- Hva har det å si for trivselen i klasserommet?
- Tror dere at det er noen i klassen som har det vondt og føler seg alene, men ikke sier noe om det?
- Hva kan dere gjøre for å få et hyggelig miljø i klasserommet?
- Hva kan læreren gjøre?
- Hva kan foreldrene gjøre?
- Hva er fordommer?
- Hva er identitet?
- Hva er religiøs identitet?
- Hva er holdninger?
- Hvor får vi våre holdninger fra?
- Kan vi endre våre holdninger? Hvordan?
- Hva er stereotypier?
- Vil dere bruke skjellsordene når dere blir voksne? Hvorfor/hvorfor ikke?
-
-
Prostitusjon
-
Hva er prostitusjon? Prostitusjon er en situasjon der penger eller annen godtgjørelse ytes mot en handling som kjøperen regner som seksuell.
«De kvinder, der driver utugt som erhverv, er ofte arbeidssky, løgnagtige, ødsle og mer eller mindre fordærvede allerede som børn eller i opveksten.» Slik ble prostituerte kvinner omtalt i henholdsvis et innlegg i Aftenposten i 1904 og i Aschehougs leksikon i 1906-13.
Skolers arbeid med elevenes psykososiale miljø. Gode strategier, harde nøtter og blinde flekker NOVA rapport nr 14/15 Ingunn Marie Eriksen & Selma Lyng
-
Her kan du laste ned oppgaver som kan brukes i undervisningen: