Utruster seg for morgendagen

Beredskapsbil med firehulsdrift og lavgir har vært et stort savn på kjøretøysfronten.
Beredskapsbil med firehulsdrift og lavgir har vært et stort savn på kjøretøysfronten. Foto: Espen Brekke

Garasjen og depotet til Norsk Folkehjelp Strand og Forsand har hatt en formidabel fornyelse de siste årene. Her forteller de hvordan de har jobbet med å velge utstyr for fremtiden.

Av Espen Brekke
Publisert: 02. oktober 2017 - 1:04
Oppdatert: 09. mai 2024 - 11:41

Norsk Folkehjelp Strand og Forsand har gjennom innsatsen på Preikestolen og Kjerag fått mye oppmerksomhet de siste årene, og plutselig skulle «alle» bidra og sørge for bedre beredskap rundt de store turistattraksjonene. Vi har dermed fått mulighet til å fornye oss med det mest moderne utstyret som finnes, samtidig som vi har utrustet nødbuer på fjellet med fellesutstyr som andre også kan bruke.

De siste årene har vi også stadig oftere hatt flere aksjoner i løpet av samme døgn, og vi har sett at vi må ha mer av det samme utstyret. Vi kan ikke lenger vente på at noe henger til tørk, eller se at den ene vakuumspjelken vår forsvinner med luftambulansen.

Hentet tips fra utlandet

Flere av mannskapene i Strand og Forsand har vært på studietur både til England og Island. Her har vi sett på nytt utstyr og andre måter å tenke beredskap på. Vi har blant annet hentet mye inspirasjon fra redningsgruppen i Ambleside i England, som er langt fremme når det gjelder pasientoppdrag utenfor vei. Sammen med lang erfaring fra hjemlige trakter har vi nå kunnet sikte mot morgendagens beredskap.

Det har vært en grundig prossess rundt innkjøpet av nytt utstyr i Norsk Folkehjelp Strand og Forsand. Både utstyret og organiseringen er revurdert og byg- get for morgendagens utfordringer. Ett av valgene de gjorde, var å gå fra bil til tilhenger.
Det har vært en grundig prossess rundt innkjøpet av nytt utstyr i Norsk Folkehjelp Strand og Forsand. Både utstyret og organiseringen er revurdert og byg- get for morgendagens utfordringer. Ett av valgene de gjorde, var å gå fra bil til tilhenger. Foto: Espen Brekke

Fra bil til tilhenger

På grunn av mye aktivitet i laget var det ønske om å fristille kjøretøyene fra fast beredskap, og den gamle varebilen (en Toyota Hiace) var moden for utskiftning. Tidligere lå mesteparten av det mest brukte utstyret i denne bilen – noe som betydde at når den var på andre oppdrag, ble beredskapen forringet på grunn av lenger utrykningstid.

En tilhenger vil alltid stå klar til utrykning og kan i verste fall kan trekkes av en privatbil dersom alle folkehjelpsbilene er opptatt, men den gamle beredskapstilhengeren var bygget opp etter et gammelt tankesett og var blitt umoderne.

Vi hadde tre viktige kriterier for en ny henger:

  • Vi ønsket en én-akslet henger som kunne håndteres av ett mannskap ved utrykning
  • Vi skulle ikke flytte hele depoet over på tilhengeren, men kun det som er mest brukt og nødvendig
  • Det var også viktig at hengeren er funksjonell og uten store hyller hvor utstyret blir flytende omkring

Vi valgte også rulledører for å slippe store luker som stikker ut i trafikken når vi står parkert langs veien, og for å ha mulighet til å komme til utstyret når hengeren står parkert mellom de andre bilene i garasjen. Ferdig levert fra Tredal, uten ekstra lys og hyller, kostet hengeren rundt 80.000 kroner. Den har en nyttelast på rundt 800 kilo og totalvekt på 1.300 kilo.

Vi brukte en lokal bedrift til å sette inn hyller, skuffer, lys og elektrisitet. Dette gjorde det mulig for oss å tilpasse hengeren nøyaktig til det utstyret vi skal ha i den. Hengeren har også fått både 12v og 230v uten at den er tilkoblet noe kjøretøy. Totalt ble prisen rundt 160.000 kroner med lys og profilering.

Innredningen i tilhengeren er nøye gjennomtenkt og systematisert.
Innredningen i tilhengeren er nøye gjennomtenkt og systematisert. Foto: Espen Brekke

Verdens minste hjertestarter

Den nye hjertestarteren vi bruker veier mindre enn en pakke smør: 460 gram pluss vesken den ligger i. I tillegg tåler den minusgrader og kan dermed lagres i nødbuene ved Kjerag og Preikestolen. Hjertestarter er alltid med på alle pasientoppdrag, selv om meldingen er beinbrudd.

Med så mange turister i området kan vi raskt bli kalt ut til en ny alvorlig hendelse mens vi allerede er på et annet oppdrag. Vi kan spare livsviktige
minutter på å slippe å løpe tilbake til hengeren for å hente hjertestarteren. I tillegg har vi også kjøpt inn overvåkningsutstyr som måler hjerterytme, blodtrykk og pulsoksymetri.

Bæreseler og båre

I mange år har norske bæreseler fra Less redusert belastningen for mannskapene våre som bærer 15-20 pasienter ned fra Preikestolstien hvert år. Men bæreselen har aldri vært helt komfortabel. Det engelske firmaet Lyon leverer alle typer redningsutstyr til fjellredning og vertikal redning. Etter å ha testet bæreselene deres i England for noen år siden, er disse blitt standardutstyr ved alle bæreoppdrag. De er mer komfortable og har i tillegg et hoftebelte som hjelper med å fordele belastningen.

Båre i titan er også blitt standardutstyr. Denne veier bare åtte kilo og kan deles i to. Prisen er i høyeste laget (over 30.000 kroner), men med så mange oppdrag og god nok økonomi kan vi velge utstyr fra øverste hylle.

Mannskaper fra Strand og Forsand på en redningsaksjon i juli. I dette terrenget er riktig utstyr avgjørende for resultatet av aksjonen.
Mannskaper fra Strand og Forsand på en redningsaksjon i juli. I dette terrenget er riktig utstyr avgjørende for resultatet av aksjonen. Foto: Norsk Folkehjelp Strand og Forsand

Moderne lysutstyr

Bærbart lysutstyr som hånd- og hodelykter er fornyet og ligger klare i hengeren. Mannskapene skal finne det de trenger ved å åpne én dør i hengeren; nødnett, GPS, hodelykt, håndlykt og utstyr for pasientoppdrag. Kun båren må hentes ut fra en annen dør.

De nye lyktene er også toppmodeller. Vi har valgt oppladbare i stedet for vanlige batterier, fordi dette er tryggere på utstyr som skal ute i terrenget hele natten. På hengeren er det i tillegg lyskastere som både kan gi områdebelysning fra en mast på hengeren, eller tas med bort og settes på egne stativer.

Å bære en pasient på båre i ulendt terreng i mørket krever godt lysutstyr.
Å bære en pasient på båre i ulendt terreng i mørket krever godt lysutstyr. Foto: Norsk Folkehjelp Strand og Forsand

Kjøretøyer og båt

De største økonomiske løftene har vært å fornye kjøretøyene og båtene våre. Vi har nå en liten RIB som står permanent i Lysebotn, hvor vi tidligere ikke hadde noen båtberedskap. Den store RIB-en, som står på folkehjelpshuset, er byttet ut med en ny og mer robust modell.

I tillegg er alle våre biler blitt firehjulsdrevne. Ambulansene er med god hjelp fra Stavanger Universitetssjukehus byttet ut med ambulanser med firehjulsdrift. Vi har fått ny beredskapsbil med firehulsdrift og lavgir, noe som var det største savnet på kjøretøysfronten. I tillegg har vi også fått en ny mannskapsbil med ni seter.

Bedre vilkår – for alle

Gavene til alt dette utstyret er på nesten 4,5 millioner kroner og har kommet fra kommuner, fylkeskommune, interkommunale fond, bedrifter, hotell, bankstiftelser, justisminsiteren og Miljødirektoratet. Mange har sett at de burde ta mer ansvar for å sikre beredskapen for turister som kommer til Norge for å gå i fjellet, og det har spart oss utallige dugnadstimer.

Samtidig har vi hele tiden påpekt viktigheten av å bedre de generelle rammene for alle frivillige redningsorganisasjoner, og ikke bare de som holder til ved Preikestolen og Trolltunga.

Publisert: 02. oktober 2017 - 1:04
Oppdatert: 09. mai 2024 - 11:41

Relaterte artikler

Et spesialbygget system skal sørge for at mannskapene finner det nødvendige utstyret så raskt som mulig. Bak ligger vinterutstyr og førstehjelpsutstyr diagonalt.

Nye redningsbiler i Troms

Norsk Folkehjelp Moelv og Omegn og Norsk Folkehjelp Rena med de nye beredskapsambulansene som var klare for innsats til påskeferien.

To nye beredskapsambulanser i Innlandet