– Med depothengeren hadde vi ikke nok kjøretøy til å trekke alt vi skulle ha med oss ut på aksjon. Den var stor og tung og ble en hemsko for oss, sier Ole Morten Isaksen, som er økonomileder i Norsk Folkehjelp Tromsø.
Laget har ofte scootere eller ATV-er med på oppdrag i det bratte terrenget rundt byen, og da blir en depothenger ofte en utfordring å få med seg i tillegg.
Med finansiering fra Sparebankstiftelsen ble løsningen en Volkswagen Transporter, spesialinnredet etter de samme prinsippene som depothengeren.
Det gjør at vi nå har fått en bil med hyller og skap som gjør at vi har mye bedre oversikt over hvor utstyret er. Alle skuffer er merket med hva som ligger der, og du ser med en gang om hjertestarteren er borte eller ikke. Slik hadde vi det ikke før, sier Isaksen.
Spesialtilpasset vinteren
Det var en utfordring å finne en bil som passet til utstyret som trengs i Tromsø, hvor mange av pasientene er turgåere i bratt terreng.
– Bilen er spesialtilpasset vinterberedskapen vår, i form av at vi alltid har både pulk og redningsbåre med oss. Pulken og båra gjorde at størrelsen var gitt og at vi ikke kunne valgt en kortere bil, sier Isaksen.
– Vi har valgt en løsning hvor vinter- og førstehjelpsutstyret ligger diagonalt bak i bilen, det vil si at pulk og redningsbåre er på venstre side, og i skuffa ned til høyre er skredsøkere og søkestenger. Slik at man kan ta på seg en skredsøker, mens noen andre henter pulken.
Bygde om ambulanse
Norsk Folkehjelp Midt-Troms fikk i palmehelga avduket sin nye redningsbil av ordføreren i Lenvik. Bilen er en gammel ambulanse som de kjøpte fra Universitetssykehuset i Nord-Norge, og som er blitt bygget om og omprofilert.
– Vi skal ikke frakte skadde med denne, men vi skal bruke den til å frakte mannskap og materiell ut når alarmen går, sier leder i laget, Vegard Lindbæk.
Det er plass til fem personer i bilen, som har firehjulstrekk og er et betydelig løft fra lagets gamle varebil.
– Den har allerede vært på utrykning, så behovet er stort, sier han.