Norsk Folkehjelp presenterer: Norges første spesialbygde beredskapsambulanse

Frode Hansen og Tage Ravdal foran den nye beredskapsambulansen. – Vi har lært mye av denne prosessen, sier Frode Hansen.
Frode Hansen og Tage Ravdal foran den nye beredskapsambulansen. – Vi har lært mye av denne prosessen, sier Frode Hansen. Foto: Ida Kroksæter

– Koronakrisen gjorde at vi måtte tenke nytt, sier nestleder i Norsk Folkehjelp Oslo, Frode Hansen.

Av Ida Kroksæter
Publisert: 22. september 2020 - 12:19
Oppdatert: 03. juli 2024 - 09:43

Han er blant de frivillige som har vært med på å utviklet bilen, som er den første i sitt slag i Norge. Utviklingen tvang seg på mange måter fram på grunn av koronaviruset.

– Da det sto på som verst, var det stort behov for beredskapsambulanser i Oslo. Vi kjørte rett og slett i stykker de bilene vi hadde, sier Hansen.

Den nye beredskapsambulansen til Oslo er den første av sitt slag i Norge.
Den nye beredskapsambulansen til Oslo er den første av sitt slag i Norge. Foto: Ida Kroksæter

Et billigere alternativ

I løpet av en og en halv måned i vår hadde de frivillige 290 ulike oppdrag med de tre beredskapsambulansene de har i beredskap.

– Vi kjøper vanligvis brukte biler fra ambulansetjenesten, men de fører med seg store vedlikeholdskostnader. I tillegg tåler de ikke den ekstra belastningen de har fått de siste månedene. Vi måtte tenke på hvordan vi kan fornye oss, forteller Frode Hansen.

Idéen om en spesialbygget beredskapsambulanse vokste fram. Nye ambulanser koster i dag over to millioner kroner, og er dermed en for dyr investering for de fleste frivillige lag.

Det finnes i dag ingen standard for beredskapsambulanser, som er et kjøretøy et sted mellom en syketransport og en ambulanse. Vi var opptatt av hvordan vi kan bygge den billigst mulig, men at den samtidig skal være best mulig tilpasset våre behov, sier Hansen.

Oslos nye beredskapsambulanse
  • Utviklet av Norsk Folkehjelp Oslo i samarbeid med Ferno Mobility AS
  • Er registrert for fem personer, og kan kjøres av mannskaper med førerkort klasse B
  • Bygges på Volkswagen Crafter 4x4 med Euro 6-motor
  • Finaniseres av oppsparte midler og støtte fra Gjensidigestiftelsen
  • Fullverdig utrustet for suppleringstjeneste i OUS regi og for førstehjelpsberedskap
  • Registrert som utrykningskjøretøy
  • Ekstra utvendig belysning for bruk i alle fagområder
  • All innredning og oppbygging av bilen er blitt kjøpt eller utført av norske bedrifter
Vis mindre Vis mer

En ny standard

Et par måneder senere sitter de med en splitter ny og unik beredskapsambulanse, bygget på en Volkswagen Crafter. Prisen på litt over 1 million kroner er rundt halvparten av hva en ny ambulanse koster. Finansiering har de fått ved å søke støtte, samt bruke av oppsparte midler.

– Målet er å finne en løsning som er så billig at dette kan bli den nye standarden vår. Vi har fått en bil vi er ordentlig stolte av og som vi gleder oss til å ta i bruk, sier Hansen.

– Denne bilen vil være billig i drift i lang tid. I tillegg er det også viktig for oss å tilby de frivillige godt utstyr når de bidrar så mye som de gjør, sier han.

En siste inspeksjon og diskusjon med fagfolkene på Ferno Mobility før bilen ferdiggjøres og settes i beredskap. – Det blir nok kamp om å få kjøre denne ambulansen, sier Frode Hansen og Tage Ravdal.
En siste inspeksjon og diskusjon med fagfolkene på Ferno Mobility før bilen ferdiggjøres og settes i beredskap. – Det blir nok kamp om å få kjøre denne ambulansen, sier Frode Hansen og Tage Ravdal. Foto: Ida Kroksæter

Den nye bilen er utviklet utelukkende av frivillige i Norsk Folkehjelp Oslo, i tett samarbeid med fagfolkene i Ferno Mobility som har bygget bilen.

Dette er et prestisjeprosjekt for oss. De frivillige bør også kunne få nye biler, og ikke bare arve gamle ambulanser. Det går ut over sikkerheten til pasienten og arbeidsforholdene til de frivillige. Problemet har vært at nye ambulanser er for dyre for frivilligheten, sier Geir Engely i Ferno Mobility.

Arbeidsgruppe

Arbeidsgruppen fra Norsk Folkehjelp Oslo har bestått av: Frode Hansen (nestleder), Jørgen Gulliksen (ambulanseleder) og Tage Ravdal (bilansvarlig).

Publisert: 22. september 2020 - 12:19
Oppdatert: 03. juli 2024 - 09:43