Han er blant de frivillige som har vært med på å utviklet bilen, som er den første i sitt slag i Norge. Utviklingen tvang seg på mange måter fram på grunn av koronaviruset.
– Da det sto på som verst, var det stort behov for beredskapsambulanser i Oslo. Vi kjørte rett og slett i stykker de bilene vi hadde, sier Hansen.
Et billigere alternativ
I løpet av en og en halv måned i vår hadde de frivillige 290 ulike oppdrag med de tre beredskapsambulansene de har i beredskap.
– Vi kjøper vanligvis brukte biler fra ambulansetjenesten, men de fører med seg store vedlikeholdskostnader. I tillegg tåler de ikke den ekstra belastningen de har fått de siste månedene. Vi måtte tenke på hvordan vi kan fornye oss, forteller Frode Hansen.
Idéen om en spesialbygget beredskapsambulanse vokste fram. Nye ambulanser koster i dag over to millioner kroner, og er dermed en for dyr investering for de fleste frivillige lag.
Det finnes i dag ingen standard for beredskapsambulanser, som er et kjøretøy et sted mellom en syketransport og en ambulanse. Vi var opptatt av hvordan vi kan bygge den billigst mulig, men at den samtidig skal være best mulig tilpasset våre behov, sier Hansen.
En ny standard
Et par måneder senere sitter de med en splitter ny og unik beredskapsambulanse, bygget på en Volkswagen Crafter. Prisen på litt over 1 million kroner er rundt halvparten av hva en ny ambulanse koster. Finansiering har de fått ved å søke støtte, samt bruke av oppsparte midler.
– Målet er å finne en løsning som er så billig at dette kan bli den nye standarden vår. Vi har fått en bil vi er ordentlig stolte av og som vi gleder oss til å ta i bruk, sier Hansen.
– Denne bilen vil være billig i drift i lang tid. I tillegg er det også viktig for oss å tilby de frivillige godt utstyr når de bidrar så mye som de gjør, sier han.
Den nye bilen er utviklet utelukkende av frivillige i Norsk Folkehjelp Oslo, i tett samarbeid med fagfolkene i Ferno Mobility som har bygget bilen.
Dette er et prestisjeprosjekt for oss. De frivillige bør også kunne få nye biler, og ikke bare arve gamle ambulanser. Det går ut over sikkerheten til pasienten og arbeidsforholdene til de frivillige. Problemet har vært at nye ambulanser er for dyre for frivilligheten, sier Geir Engely i Ferno Mobility.
Arbeidsgruppe
Arbeidsgruppen fra Norsk Folkehjelp Oslo har bestått av: Frode Hansen (nestleder), Jørgen Gulliksen (ambulanseleder) og Tage Ravdal (bilansvarlig).