Må det en ulykke til for at vi skal lære?

Å jobbe i bratt terreng er knyttet til risiko. Sentralt Sanitetsutvalg ønsker å øke fokuset på sikkerhet i arbeidet vårt.
Å jobbe i bratt terreng er knyttet til risiko. Sentralt Sanitetsutvalg ønsker å øke fokuset på sikkerhet i arbeidet vårt. Foto: Espen Brekke

Under årets IKAR-konferanse ble temaet «å lære av ulykker» tatt opp. Dette er noe alle organisasjoner bør prøve å oppnå, men som mange sliter med å lykkes med.

Av Vegard Standahl Olsen
Publisert: 30. september 2020 - 10:32
Oppdatert: 24. november 2024 - 16:03

Dette gjelder også Norsk Folkehjelp, som har systemer for å rapportere avvik, men som ikke jobber aktivt nok med å lære av våre erfaringer.

Innlegget under IKAR-konferansen snudde fokuset fra å lære av ulykker til å omhandle det å lære av nestenulykker med potensielt dødelig utfall. Denne innfallsvinkelen, hvor man velger å jobbe med hendelser med farefullt potensiale, kan forstås som betydelig mer proaktivt enn å vente på ulykken – for så å lære av den. Innfallsvinkelen er særlig relevant for oss som til nå ikke har hatt dødsulykker knyttet til vårt bidrag i redningstjenesten.

Farefulle situasjoner

Norsk Folkehjelp har gjennom sikkerhetsundersøkelsen fra 2015 avdekket at mange mannskaper har vært borti farefulle situasjoner i tjenesten. Disse erfaringene er det viktig å få delt og lært av, slik at vi kan operere tryggere i fremtiden.

«SAR 2.0» er en ny versjon av rapporteringssystemet vi bruker etter endt søk- og redningsoppdrag. Her kan man melde inn avvik og kreve at de blir fulgt opp av egen organisasjon eller oppdragsgiver, som i vårt tilfelle vil være politiet. Vi må bli flinkere til å melde ifra og fortelle om nestenulykker. Mørketall og hendelser bidrar ikke til å gjøre vår tjeneste tryggere, og vi har et felles ansvar for å lære.

For fremtiden vil vi aktivt jobbe for å fange opp og dele erfaringer fra hendelser hvor det nesten gikk galt
— Vegard Lindbæk

Vil dele erfaringer

Sentralt Sanitetsutvalg (SSU) ønsker å ha høyt fokus på sikkerhet, og læring av nestenulykker er et viktig element i dette.

– For fremtiden vil vi aktivt jobbe for å fange opp og dele erfaringer fra hendelser hvor det nesten gikk galt. En viktig erkjennelse i dette arbeidet er at det ofte må en ulykke til før man velger å innføre tiltak som skal bedre sikkerheten, sier SSU-leder Vegard Lindbæk.

Publisert: 30. september 2020 - 10:32
Oppdatert: 24. november 2024 - 16:03

Relaterte artikler

DSCF6344

Ny hjelm skal øke sikkerheten til mannskapene

Å bygge robusthet hos mannskaper og team i redningstjenesten handler ikke om at man ikke skal bli berørt av dramatiske hendelser, men at vi skal være så godt forberedt som mulig for de potensielt tøffe oppgavene vi står ovenfor, skriver Live Kummen.

Egen sikkerhet først – om å bygge robuste team i redningstjenesten