Jakter ny kunnskap på Island

Delegasjonen fra Norsk Folkehjelp på årets Rescue-konferanse utenfor lokalene til Grindavík, som ligger i utkanten av Reykjavik.
Delegasjonen fra Norsk Folkehjelp på årets Rescue-konferanse utenfor lokalene til Grindavík, som ligger i utkanten av Reykjavik. Foto: Ida Kroksæter

Deltakelsen fra Norsk Folkehjelp var rekordstor på årets redningskonferanse i Reykjavik, som er en møteplass for fagfolk fra hele verden.

Av Ida Kroksæter
Publisert: 29. oktober 2016 - 10:31
Oppdatert: 22. november 2024 - 03:16

Icelandic Association for Search and Rescue (ICE-SAR) inviterer annethvert år til sin internasjonale konferanse. Hit strømmer deltakere fra hele verden, og i år var delegasjonen fra Norsk Folkehjelp større enn noen gang.

– Det er mye faglig motivasjon i dette. Man får lyst til å bli enda bedre, sier Live Kummen, leder for Norsk Folkehjelp Sanitet. Hun tok turen til Island sammen med 10 andre representanter fra Sentralt Sanitetsutvalg (SSU), lokallag og administrasjonen.

Konferansen byr på over 50 foredrag over tre dager, med tema som søksteknikk, etterretning, ledelse, medisinske utfordringer i felt og demens. I tillegg til foredragene, besøkte den norske delegasjonen også flere lokallag i området rundt Reykjavik.

– Jeg tror mange fra Norsk Folkehjelp hadde fått mye ut av dette. Det er et fint sted å knytte kontakter fra hele verden og se hvordan andre jobber med organisering, rekruttering og utstyr. Det kan være en fin arena for en instruktør eller flinke fagfolk som trenger litt ekstra motivasjon, sier Live Kummen, som hadde mange interessante samtaler i løpet av helgen.

Det er spennende å komme såpass under huden på folk at man kan snakke om utfordringer. Alle som driver med frivillighet har utfordringer, og de er ofte felles uansett hvor man er i verden, sier hun.

Den nye bilen til Grindavík, som lokallaget akkurat rakk å få på plass før konferansen, imponerte deltakerne fra Norsk Folkehjelp.
Den nye bilen til Grindavík, som lokallaget akkurat rakk å få på plass før konferansen, imponerte deltakerne fra Norsk Folkehjelp. Foto: Ida Kroksæter

– Ser samme tankegang

Stine Elisabeth Antonsen (leder i NF Sande og omegn), var den eneste i reisefølget som ikke representerte SSU eller administrasjonen, og hadde betalt turen selv.

– Jeg synes det har vært veldig lærerikt. Det er verdt det dersom man er over middels interessert, sier Antonsen, som hentet mye inspirasjon fra besøkene til de ulike lokallagene.

– Her har de mye av den samme tankegangen som det vi er i ferd med å implementere hjemme. De har nok litt strengere krav enn oss, men vi driver også relativt likt på en del områder. De er tydelig opptatt av det sosiale og at det skal være gøy å være med, og det synes jeg også er viktig, sier hun.

ICE-SAR
  • En paraplyorganisasjonen for den islandske redningstjenesten, og består av 94 lokallag med 4200 medlemmer
  • Arrangerer annethvert år den internasjonale konferansen Rescue, med deltakere og foredragsholdere fra hele verden
  • Konferansen er åpen for alle med en interesse for søk og redning, med over 50 foredrag på tre dager og foredragsholdere fra blant annet Island, Storbritannia, USA og Frankrike
Vis mindre Vis mer

Utstyret er viktig

ICE-SAR består av 94 lokallag og 4200 medlemmer. Besøkene til noen av disse lokallagene avslørte en stor stolthet rundt landets redningstjeneste – og en imponerende utstyrspark.

I Grindavík, et lokallag med 50 aktive medlemmer, får delegasjonen et innblikk i et lokallag som oppsto i et lite fiskersamfunn. De har reddet over 230 mennesker i havsnød siden 1931, men tidene har endret seg og i dag skjer de fleste aksjonene på land. Så, i tillegg til fire båter, har lokallaget også tre biler og fire ATV-er.

Utstyret er viktig. Det må være gøy å være redningsmannskap, og med nytt utstyr er det mer motiverende å trene og hele tiden bli bedre, sier Otti Sigmarsson.

For dem som ville, ble turen avsluttet med en tur til Langjökull med den imponerende bilparken til ICE-SAR dagen etter konferansen.
For dem som ville, ble turen avsluttet med en tur til Langjökull med den imponerende bilparken til ICE-SAR dagen etter konferansen. Foto: Ida Kroksæter

Har en del å lære

I garasjen hos Kópavogur, en av de største lokallagene på øya, står en splitter ny jeep som kom på plass kvelden før. I tillegg viser de fram to biler til, en minibuss, beltevogn, traktor, varebil, to båter, en håndfull snøscootere og en trailer med container.

Avgiftsfritak på utstyr gjør det lettere å investere i kjøretøy på Island, men samtidig er det tydelig at utstyret også er en investering som skal vare. Bilen ved siden av den nye jeepen ser også som ny ut, men viser seg å være en 95-modell.

– De har mye og bra utstyr, men de tar også utrolig godt vare på det. Der har vi nok også en del å lære, sier Sondre Emil Torgersen, leder av Sanitetsungdom.

Islandstur 15
Fyrverkeri og nøkkelringer

ICE-SAR får 70 % prosent av nntektene sine fra fyrverkerisalg, som de har enerett på i landet. I tillegg deler de rettighetene på andets spilleautomater med en annen aktør. De samler også inn penger i lokalsamfunnet, blant annet gjennom salg av en egenprodusert nøkkelring som kommer i ny utgave hvert år. Den selges det rundt 70.000 utgaver av

– Vi møter stor forståelse for arbeidet vårt. Det er vi som blir tilkalt hvis det skjer noe, vi har ingen andre, sier leder Hörður Már Harðarson

Vis mindre Vis mer

Lang utdanning

Lokallaget i Kópavogur, som holder til like utenfor hovedstaden, har rundt 60 aktive medlemmer og deltar på rundt 40 aksjoner i året.

– Vi får inn rundt 40 nye på kurs hvert år, av dem blir rundt 18 ferdig mannskaper. Noen faller av, men noen må vi også avvise. Vi er helt avhengig av å stole på sidemannen, sier lokallagsleder Einar Eysteinsson.

Lokallagene på Island bestemmer selv hvor mange av modulene i grunnkurset man trenger å ta for å bli godkjent mannskap hos dem. Det tar minst 18 måneder å ta alle modulene, som inkluderer alt fra førstehjelp til snøskred og sjøredning.

– De har en annen kultur for godkjenning av mannskap enn oss. De er tydelige på at opplæringen tar tid og de setter høye krav. Da går man også gjennom en modningsprosess underveis, og det er et spennende perspektiv, sier Stein Arnold Kristiansen, nestleder i SSU.

Publisert: 29. oktober 2016 - 10:31
Oppdatert: 22. november 2024 - 03:16

Relaterte artikler

Med utfordrende veier må man være forberedt på å sitte en del i bil hvis man er med Landsbjörg på oppdrag.

En uke med islandsk redningstjeneste

«Transfer» mellom lettbåt og hurtiggående fartøy etter henteoppdrag.

Øvelse: Vestmannaeyjar