Israelske bosettere på Vestbredden, inkludert Øst-Jerusalem, utnytter omverdenens søkelys på krigen på Gaza, for å tilrøve seg stadig nye områder og undertrykke palestinere. Disse bosettingene er byer og tettsteder etablert på palestinsk land som ble okkupert av Israel under seksdagerskrigen i 1967, og som ansees av FN som ulovlige ifølge folkeretten. Bosettingene fører til omfattende brudd på palestinernes rettigheter i form av beslaglegning av jord, tvangsflytting, hemming av bevegelsesfrihet, og voldelige angrep og trakassering fra bosetterne. I dag bor det over 700.000 ulovlige bosettere på Vestbredden.
Målet med kampanjen:
Vi ønsker å belyse den norske dobbelstandarden hvor man sier at bosettingene er etablert i strid med folkeretten, men samtidig tillater salg av bosettervarer i våre butikker. Vi ønsker også å bevisstgjøre butikkeiere og forbrukere om disse produktene.
Hvordan du kan bidra:
- Dele kampanjematerialet fra dine og lokallagets plattformer.
- Bli med på varetellingen! – Finner du bosettervarer i norske hyller? Dokumenter og del på sosiale medier med hashtag #VaretellingPalestina.
- Hold oss oppdatert på arbeidet deres ved å sende oss bilder og andre oppdateringer på palestinakampanje@npaid.org.
Disse varene vet vi om:
Om en vare kommer fra ulovlige bosetninger er det faktisk krav til at dette kommer tydelig frem ved merking av varen, om den skal selges i norske butikker. Det finnes dog ingen fullstendig oversikt over alle bosettervarene som selges i Norge, men disse varene vet vi eksisterer i norske butikker:
- King Solomon Dadler: King Solomon er en av merkene til selskapet Hadiklaim som produserer dadler i ulovlige bosetninger i den fruktbare Jordan-dalen.
- Tahini Achva: Denne tahini er produsert på en fabrikk i bosetningen Barkan på Vestbredden.
- Barkan veggheng: Selskapet Barkan Mounts som produserer veggfester for tv er basert i bosetningen Ariel på Vestbredden.
Kjenner du til flere bosettervarer som selges i Norge? Tips oss på palestinakampanje@npaid.org.
Verktøykasse:
I verktøykassen ligger et sett med kampanjemateriell tilpasset sosiale medier, plakater, utkast til leserinnlegg og annen informasjon.
For å gjøre det enkelt har vi delt inn innholdet til kampanjen i seks kategorier.
1) Den første posten | 2) En oppfølgingspost | 3) Informasjonsposter 4) Plakater til print 5) Leserinnlegg og artikkel 6) Spørsmål og svar
1) Den første posten
Dette er en post som forklarer bakgrunnen for kampanjen og hvordan folk kan bidra.
Posten finnes som video, bildekarusell til Instagram/Facebook-feed og i stående format til Story/SnapChat/TikTok.
Viktig å få med seg alle 4 bildene og i riktig rekkefølge.
Her har du totalt fire bilder, samt et dokument med forslag til tekst dere kan bruke til posten deres og en video som samler alle bildene til en post.
Disse kan brukes til Instagram og Facebook-feed.
Viktig å få med seg alle 4 bildene og i riktig rekkefølge.
Her har du totalt fire bilder, samt et dokument med forslag til tekst dere kan bruke til posten deres og en video som samler alle bildene til en post.
Disse kan brukes til Instagram og Facebook-story, TikTok og SnapChat.
Viktig å få med seg alle 4 bildene og i riktig rekkefølge.
2) En oppfølgingspost
Denne er fin som en påminner/oppfølgingspost til bruk senere, men kan også brukes av folk som vil forklare kampanjen med egne ord.
Den første filen er tilpasset bruk i Facebook eller Instagram-feed, den andre er tilpasset Instagram story, på SnapChat eller TikTok og den tredje er tilpasset for X (tidligere kalt Twitter).
3) Informasjonspost
Dette er poster som kommer i to-spann og forklarer ulike bosettervarer som finnes i norske butikker, samt et par som er delvis eller helt friskmeldte.
Litt info. Noe myteknusing. Her kan man plukke og velge, eller dele alt sammen.
Disse bildene kan du bruke i Instagram/Facebook-feed.
Bildene kommer i par, som må brukes sammen to og to, eller flere par sammen.
Det er også vedlagt et dokument med forslag til tekst dere kan bruke til posten deres.
- NF Ahava 4x5 1.jpg
- NF Ahava 4x5 2.jpg
- NF Appelsin Potet 4x5 1.jpg
- NF Appelsin Potet 4x5 2.jpg
- NF Dadler 4x5 1.jpg
- NF Dadler 4x5 2.png
- NF Sodastream 4x5 1.jpg
- NF Sodastream 4x5 2.jpg
- NF Tahini 4x5 1.jpg
- NF Tahini 4x5 2.jpg
- NF Veggfeste 4x5 1.jpg
- NF Veggfeste 4x5 2.jpg
- Dokument med tekst til poster.docx
Disse bildene kan du bruke i Facebook eller Instagram story, på Snapchat eller TikTok.
Bildene kommer i par, som må brukes sammen to og to, eller flere par sammen.
4) Plakater til å printe ut
Her finner du filer som det går ann å printe ut som plakater i A3 og A4.
QR-koden på plakatene fører til kampanjens egen nettside: Varetelling for Palestina
Det er totalt tre ulike plakater. Én av dem har QR-kode som fører til kampanjens nettside og én annen har en grønn boks der deres lokallag kan skrive inn et eget budskap.
5) Leserinnlegg og artikkel
Her finner du et utkast til leserinnlegg og pressemelding du og ditt lokallag kan sende til lokalavisen og andre medier.
NB! Gå grundig gjennom teksten før dere sender den til avisen.
Dere må endre alt som er makrert med gult og velge om dere ønsker å bruke noen av tekstalternativene som er skrevet på slutten av dokumentet.
Inviter gjerne samarbeidspartnere i ditt lokallmiljø til å signere også.
NB! Gå grundig gjennom teksten før dere sender den til avisen.
Dere må endre navn på avsender og tilpasse alt som er markert med gult.
Hva er en pressemelding?
En pressemelding kan sendes til lokalavisen deres. Slik kan en journalist enten fysisk bli med på aktivitetene deres, eller hen kan skrive en artikkel basert på pressemeldingen.
6) Spørsmål og svar
Ikke nøl med å ta kontakt med oss om du skulle ha noen spørsmål om kampanjen via palestinakampanje@npaid.org.
I dette tekstdokumentet får du svar på alt du måtte lure på om kampanjen.