VR-treningen er laget for at frivillige mannskaper skal kunne trene på egensikkerhet uten å måtte utsette seg for risiko, og å være avhengig av ressurskrevende øvelser.
Generalsekretær i Stiftelsen Dam, Hans Christian Lillehagen, er blant de første som har fått teste treningen:
– Dette prosjektet er utrolig spennende, og jeg har stor tro på at det kan bidra mye til opplæring og trening av redningsmannskapene. Det er store muligheter i teknologibaserte løsninger. Tidligere har vi gitt støtte til prosjekter med nettbrett og droner, som blant annet ble brukt under redningsarbeidet etter Gjerdrum-raset og i søk i fjellet, sier han.

Stiftelsen Dam har støttet utviklingen så langt – og har såpass tro på prosjektet at de har gitt ytterligere 1,4 millioner til produksjon av flere scenarier.
– Vi er i gang med utviklingen av tre nye scenarier. Vi jobber veldig hardt med å lage en realistisk trening, selv om det er VR. Det er veldig viktig for oss at mannskapene kjenner seg igjen i scenariene, sånn at de får et godt læringsutbytte av treningen, sier prosjektleder og e-læringsrådgiver i Norsk Folkehjelp, Aisha Chaudhry.

Inn i skogen
Idet du tar på deg VR-brillene blir du tatt med inn i et skogsterreng. Det er mørkt og badet i månelys. Det er også lett regn, og du må finne fram lommelykten og kartet for å prøve å finne en trygg vei fram til en skadet person.
Du er fortsatt et stykke unna pasienten, og du står overfor flere viktige valg med tanke på egen sikkerhet.
– På veien er det både skrenter og elver, der man må vurdere sikkerheten til deg selv om makkerne dine. Det kan potensielt gå veldig galt hvis man gjør feil, sier Chaudhry.
Norsk Folkehjelp har i flere år tilbudt e-læring som en del av kursene innen førstehjelp og søk og redning, men det er første gang Chaudhry jobber med denne teknologien.
– Vi i Norsk Folkehjelp er veldig glade i å teste ny teknologi, og ønsker å være fremme i skoa på dette. VR er en veldig fin måte å påvirke sansene til å tro at du faktisk er i den valgte situasjonen. Da kan man trene på krevende og vanskelige scenarier på en realistisk måte, men helt uten risiko, sier Chaudhry.

Kan øve i ro og mak
Treningen er utviklet i samarbeid med Snow XR, som tidligere har laget treningsscenarier for ambulansepersonell. I tillegg har Dag-Erling Jensen, som er instruktør i Norsk Folkehjelp Follo, bidratt i prosessen. På dagtid er han fagansvarlig i spillutvikling ved Fagskolen Kristiania.
– Den største fordelen med VR-trening er innlevelsen du får, og hvor raskt man kommer inn i en situasjon. Du kan bare sette på deg brillene, så er du der, forteller han.
– Det er også et stort potensial for ulike former for trening med VR. Man kan trene på scenarier som er veldig realistiske, og til og med scenarier som faktisk har skjedd. En annen fordel er at man stoppe opp underveis og diskutere valgene man gjør.
Både Chaudhry og Jensen påpeker at VR ikke skal erstatte annen trening, men være et supplement og en lavterskel måte å få mengdetrening.
Nå gjenstår bare siste finpuss, før VR-brillene sendes ut til regionskontorene.
– I løpet av første kvartal 2026 vil lokallagene kunne låne VR-briller fra sitt regionskontor, med det scenariet vi har utarbeidet til nå. Så vil det komme flere scenarier på disse brillene når vi har fått utviklet disse, sier Chaudhry.