Norsk Folkehjelp har ord på seg for å være «langt frem i skoa», og det har vi også vært når det gjelder å få tilpasset vår opplæring til den tiden vi lever i.
Med innføringen av digitale løsninger har vi også fått gjennomført flere kurs med flere deltakere enn noen gang tidligere: Det siste året har dere frivillige holdt over 120 kurs med over 600 deltakere som har fullført e-læringen i enten førstehjelp eller søk og redning.
Dette er veldig gode tall, men med e-læring har vi nå kapasitet til å holde enda flere kurs. Vi håper enda flere instruktører vil holde flere kurs fremover, og vi har derfor satt sammen noen triks og tips for hvordan man kan holde nye, oppdaterte kurs.
Effektiv kursmodell
For det første: E-læring er en ressurs for instruktører. Det kan være vanskelig å sette seg inn i et nytt system og en ny fremgangsmåte når man har gode rutiner på gjennomføringen av kurs, men den nye kursmodellen er effektiv, brukervennlig og ressursbesparende.
Effektiv, fordi kursene nå kan holdes på én helg istedenfor to, brukervennlig fordi deltakerne kan lære teorien i eget tempo, og ressursbesparende fordi instruktøren nå kan bruke tiden på fasilitere praktiske øvelser. I tillegg vil bruken av e-læring føre til at alle Norsk Folkehjelps mannskaper har det samme teoretiske utgangspunktet, uavhengig av hvor i landet de hører til.
Egen veileder
Vi har utviklet en veileder som skal gjøre det lettere å komme i gang med gjennomføringen. Veilederen inneholder blant annet forslag til timeplan for kurs over en helg og alle ferdighetsøvelsene deltakerne skal gjennom, men også informasjon om hvordan man navigerer plattformen. Dokumentet ligger tilgjengelig for alle instruktører på Teams.
Følg med på deltakerne
Et lite varsko til oss instruktører er at vi er nødt til å følge med på progresjonen til deltakerne våre. Vi er helt avhengig av at kursdeltakerne har fullført e-læringen før de møter opp på den praktiske helgen. Hvis de ikke har gjennomført, så er det ikke noen hensikt at de møter opp på den praktiske helgen. Den teoriundervisningen de har gått glipp av, har ikke instruktøren tid til å ta igjen i løpet av disse dagene.
Den foreslåtte timeplanen i veilederen er veiledende. Hvis du har mange deltakere på kurset ditt, anbefales det at du gjennomfører de første timene som omhandler HLR på en ettermiddag i forkant av kurset. Da slipper du som instruktør å stresse deg gjennom helga. I tillegg kan man også undersøke muligheten til å ha med en medinstruktør.
Flere praktiske øvelser
De praktiske øvelsene i veilederen er de samme øvelsene som vi tidligere er kjent med via utdanningsplanen. Det skal derfor være gjenkjennbart for oss instruktører og enkelt å gjennomføre.
Tilbakemeldingen fra instruktørene er at den fysiske samlingen med praktiske øvelser har blitt veldig innholdsrik og morsom, både for instruktørene og deltakerne. Instruktørene sier at de er tryggere på at deltakerne virkelig kan førstehjelp nå, enn de var tidligere.
Instruktørens rolle har i stor grad blitt endret fra å instruere til å fasilitere. Klasseromundervisning har blitt byttet ut med øvelser i det store uterommet – alt tilrettelagt for god læring.
De av dere som ennå ikke har gjennomført kurs etter denne nye planen – kast dere uti det – dere vil få en positiv erfaring som gjør at dere gleder dere til neste gang dere skal gjennomføre kurs. Lykke til!