− Vi har mye å lære av hverandre

Norsk Folkehjelp er hjertelig velkommen på stasjonen til Langdale/Ambleside Mountain Rescue Team, en av Englands travleste redningsgrupper.
Norsk Folkehjelp er hjertelig velkommen på stasjonen til Langdale/Ambleside Mountain Rescue Team, en av Englands travleste redningsgrupper. Foto: Ida Kroksæter

I Lake District i England finner du landets største nasjonalpark, dypeste innsjø og høyeste fjell − og en av landets travleste fjellredningsgrupper.

Av Ida Kroksæter
Publisert: 03. september 2018 - 1:48
Oppdatert: 27. desember 2024 - 20:56

Det er ikke så rart det skjer en og annen ulykke når over 15 millioner turister gjester området hvert år. De kommer for å gå i fjellene som byr på en fantastisk utsikt over de små landsbyene og de mange innsjøene i området.

− Det er ikke uvanlig at vi har 2-3 redningsaksjoner på en gang. Vi er hovedsakelig utstyrt for å håndtere traumer, sier Nick Owen.

Han er leder for Langdale/Ambleside Mountain Rescue Team (LAMRT), som gjerne åpner dørene for kollegaer fra Norsk Folkehjelp.

− Vi har definitivt mye å lære av hverandre, sier han.

Nick Owen er leder for Langdale/Ambleside Mountain Rescue Team (LAMRT).
Nick Owen er leder for Langdale/Ambleside Mountain Rescue Team (LAMRT). Foto: Ida Kroksæter

Krevende evakueringer

LAMRT holder til i en spesialbygd redningsstasjon i Ambleside. I garasjen står fire Land Rovere som har vært i bruk flere ganger bare i løpet av de siste dagene.

To av dem er «first responder»-biler som sendes ut med nødvendig førstehjelpsutstyr, medisiner, båre og sikkerhetsutstyr. Her er alt mannskapene trenger for å begynne evakuering av pasienter fra fjelltoppene i området. I tillegg er én Land Rover innredet som ambulanse, mens den siste er bygget for å frakte mannskaper og ekstra utstyr.

Redningsgruppa består av rundt 35 aktive medlemmer som rykker ut på over 100
aksjoner i året. 90 % av oppdragene deres er redningsaksjoner, men de kan likevel bli langvarige.

− Det tar som regel ikke så lang tid å komme seg fram til pasienten, men det kan ta tid å få dem ned. Den lengste evakueringen vi har hatt, varte i over seks timer, sier Owen.

Laget har derfor selv vært med på å utvikle en båre som passer til terrenget rundt dem. Den er tung å bære opp, men på de gressdekte fjellsidene kan den enkelt dras langs bakken – som en slags kjelke – på vei ned igjen. Mannskapene sparer mye tid og krefter på å bære båra kun på de meste steinete stedene.

Mannskapene fra Norsk Folkehjelp fikMannskapene fra Norsk Folkehjelp fikk kjenne på kroppen hvor krevende en evakuering kan være i dette området.k være på en av de mange redningsaksjonene i fjellene rundt småbyen.
Mannskapene fra Norsk Folkehjelp fikMannskapene fra Norsk Folkehjelp fikk kjenne på kroppen hvor krevende en evakuering kan være i dette området.k være på en av de mange redningsaksjonene i fjellene rundt småbyen. Foto: Ida Kroksæter

På verdensarvlista

Siden Owen selv startet som frivillig for 26 år siden, har oppdragsmengden økt betraktelig. Etter at nasjonalparken ble satt på verdensarvlista til UNESCO i 2017, forventer de enda flere turister og oppdrag i årene som kommer.

Til sammen er det ti redningsgrupper i området, i tillegg til en hundegruppe som deltar på leteaksjoner.

− Det er sannsynlig at vi får enda mer å gjøre, og vi er ikke alene. Antall oppdrag øker over hele nasjonalparken. Den største økningen er hendelser som ikke omfatter skader, så det er argumenter for at nasjonalparken og turistnæringen bør få en vaktordning i de mest utsatte områdene, sier Owen.

Det er sannsynlig at vi får enda mer å gjøre, og vi er ikke alene. Antall oppdrag øker over hele nasjonalparken.
— Nick Owen

I tillegg jobber Lake District for å bli med på nabolandet Wales sin forebyggende kampanje for turister, kalt Adventure Smart, som blant annet består av en nettside med tips og budskap til turister som skal ut på tur.

− Vår gruppe må nok også vokse, og kanskje må vi utarbeide en mer organisert vaktplan
for å fordele arbeidsmengden bedre oss imellom. Vi prøver å begrense innsatsen på enkelte områder for å spare folks tid, og vi må sannsynligvis bli enda strengere på dette. Det er heller ikke noe vits i å utvide teamet hvis vi bare tar inn folk som bare stiller opp av og til.

Lege og ekspert på hypotermi, Les Gordon, viser hvilke løsninger laget opererer med. I likhet med i Norge, vil de fleste pasientene trenge tiltak mot hypotermi, også på sommeren.
Lege og ekspert på hypotermi, Les Gordon, viser hvilke løsninger laget opererer med. I likhet med i Norge, vil de fleste pasientene trenge tiltak mot hypotermi, også på sommeren. Foto: Ida Kroksæter

Tilgjengelighet er nøkkelen

For tilgjengelighet er et av de viktigste kriteriene når de tar inn nye medlemmer.

− Det er svært viktig for oss. De fleste oppdragene våre er akutte skader, så vi må ha folk som kan stille opp raskt, sier Nick Owen.

Laget trener fast 2-3 ganger i måneden, og i løpet av det første halvåret må nybegynnerne delta på minst halvparten av treningene. Ikke alle blir med gjennom denne intense prøveperioden.

− Vi investerer mye tid og ressurser på å trene opp nye mannskaper, så vi vil være sikre på at de også har tid til å bli med videre, sier Andy Caple, en av Owens kollegaer.

− Men ingen av medlemmene våre deltar på mer enn 70 % av oppdragene, det er så fall bekymringsverdig, ler Caple.

De fleste oppdragene våre er akutte skader, så vi må ha folk som kan stille opp raskt
— Nick Owen

Viktig samhold

De siste ti årene har LAMRT i gjennomsnitt rykket ut på 115 aksjoner i året, og en av deres evige utfordringer er hvordan de skal få rekruttert nye krefter. De legger ikke skjul på at det ikke er så enkelt å finne nye medlemmer i en liten by med bare 2.500 innbyggere, hvor de fleste unge må flytte ut for å studere og finne jobb.

− Vi kunne gjerne vært noen flere, men vi vil heller ikke være for mange. Da blir det fort uoversiktlig og vi mister det gode samholdet, sier Caple.

LAMRT finansieres i hovedsak av gaver og donasjoner fra privatpersoner.

Publisert: 03. september 2018 - 1:48
Oppdatert: 27. desember 2024 - 20:56

Relaterte artikler

Med utfordrende veier må man være forberedt på å sitte en del i bil hvis man er med Landsbjörg på oppdrag.

En uke med islandsk redningstjeneste