Alle disse tre faktorene er avhengig av at instruktøren har kartlagt rammebetingelsene i forkant.
Rammebetingelser er forhold som kan fremme eller hemme undervisningen. De setter grenser for hva det er mulig å gjøre i den enkelte situasjonen, og sier noe om
hva instruktøren skal bygge videre på. Dette gjelder forhold både i og utenfor det enkelte menneske.
Dersom instruktøren skal kunne planlegge et godt kurs er det nødvendig å sjekke ut hvilke rammebetingelser man trenger, og hvilke man faktisk har. Noen ganger er dette gitt, andre ganger har man selv muligheter til å påvirke.
1: Hvordan få god stemning i gruppa
– Jeg har stort sett hatt godt sammensatte grupper der stemningen raskt blir god og takhøyden lav. Det er viktig for den enkeltes prestasjon at stemningen i gruppa er god, og man ikke blir redd for å prøve seg. Som instruktør må man bidra til en felles for-ståelse for at alle vil hjelpe hverandre til å bestå kurset, sier Stine Elisabeth Antonsen i Norsk Folkehjelp Sande og Omegn.
Kontinuitet er også viktig for stemningen og samholdet i gruppa.
I Oslo jobber instruktørene bevisst med å knytte kontakt mellom nye og gamle medlemmer, slik at de ferskeste medlemmene raskt får en bekjentskapskrets i lokallaget.
– Hvis kurset strekkes over tid, blir det ikke en like godt sammensveiset gruppe. Men de som er med hele veien, blir en fin gjeng, sier Evelyn Støen i Norsk Folkehjelp Oslo.
– Vi har oppfordret gamle medlemmer til å stikke innom i løpet av KNF-kursene, og det er mange som kommer for å hilse de nye velkommen, sier Siw Lilly Osmundsen i Norsk Folkehjelp Oslo.
Edel Danielsen i Norsk Folkehjelp Sanitet Trondheim understreker viktigheten av å ikke ha for fullt kurs.
– Med færre deltakere ble alle ivaretatt og deltakende, sier hun.
2: Viktigheten av praktiske øvelser
Alle instruktørene påpeker hvor viktig det er å legge vekt på praktiske øvelser.
– Fordi førstehjelp er et praktisk fag og en ferdighet som skal sitte i fingrene, må det være mest mulig praksis og gjerne utendørs. Noe teori blir det selvsagt, men ofte pleier jeg å nøste opp en del teori i oppsummeringen av øvelsene, sier Stine Antonsen.
Et praktisk kurs med vekt på øvelser bidrar til at deltakerne får innarbeidet en kultur for kontinuerlig trening. Dette er særdeles viktig for at vi skal opprettholde en god og kvalitetssikret førstehjelpsbehandling.
3: Hvordan praktisk gjennomføre et kurs
Her har instruktørene ulike erfaringer. Det er derfor viktig at dette er en avgjørelse instruktøren og deltakerne tar i fellesskap i begynnelsen av kurset.
– Kursdagene må tilpasses litt etter hva slags deltakere du har – om det passer best med temakvelder eller kun helger. Jeg pleier å gjennomføre kurset over to helger, og jeg synes det da er lettere å få med alle på hele kurset enn hvis jeg holder det over flere kvelder, sier Antonsen.
I Oslo har Osmundsen og Støen testet ulike varianter:
– Utfordringen med å holde kurset som temakvelder, er at det er vanskelig å få det til å passe for alle. Og ulempen med å komprimere kurset til to helger, er at deltakerne synes det blir for tungt med en så intens gjennomføring. En mix mellom kurskvelder og gjennomføring på helg er derfor det som har fungert best hos oss, sier Støen.
– Vi har valgt å holde kurs som temakvelder, men det bidro til at vi måtte gjennomføre enkelte temaer flere ganger for at alle skulle få vært med på hele kurset, sier Edel Danielsen.