Det betyr at neste generasjon Nødnett (NGN) skal etableres i det kommersielle nettet som bygges ut av aktører som Telenor og Telia.
I dagens Nødnett-system er politi, brann og helse klassifisert som primærbrukere, mens vi i Norsk Folkehjelp og andre frivillige har blitt definert som «andre brukere». De frivillige organisasjonene har derimot vist viktigheten av at vi har Nødnett, og det har blitt lagt merke til fra myndighetene. I neste generasjon Nødnett er det derfor både politi, brann, helse, FORF-organisasjonene og Hovedredningssentralen definert som primærbrukere.
I tillegg har de frivillige organisasjonene bidratt inn i konseptvalgutredningen for det nye Nødnettet, noe som har gjort at vi har kunnet komme med våre erfaringer, synspunkter og eventuelle bekymringer knyttet til utviklingen av neste generasjon. Her har vi opplevd å bli lyttet til og tatt seriøst med i diskusjonene. Arbeidet med neste generasjons Nødnett er nå i en kvalitetssikringsfase, og det er fortsatt mye arbeid som gjenstår før vi vet helt sikkert hvordan det blir seende ut.
Hva betyr dette for oss?
Det er stor grunn til å tro at det vil være noen forsinkelser i arbeidet og utrullingen av neste generasjon Nødnett. Kontrakten går som tidligere nevnt ut i 2026, og vi vil bruke våre terminaler som i dag frem til da. Vi vet ennå ikke så mye om hvordan neste generasjon blir seende ut, men vi vet at det ikke vil være mulighet for å bruke 5G-teknologi på dagens terminaler, så vi vil garantert bruke Nødnett på andre enheter når neste generasjon er klar for utrulling.
Både i gjeldende ekom-regelverk og i forslaget til ny sikkerhetslov, finnes regulatoriske virkemidler for å kunne stille krav til funksjonalitet, dekning, robusthet og sikkerhet som er nødvendig for å realisere neste generasjon Nødnett i det kommersielle nettet. Myndighetspålagte tiltak vil bestå i å videreføre og videreutvikle krav til sikkerhet og robusthet som de kommersielle aktørene selv må bekoste. I tillegg kommer særskilte pålegg for å imøtekomme nød- og beredskapsbrukernes behov, hvor staten selv må dekke merkostnadene.
Følger utviklingen nøye
Vi som har ansvar for Nødnett i Norsk Folkehjelp vil følge svært nøye med på arbeidet som nå foregår i DSB, og jobber for å sikre at vi i Norsk Folkehjelp i fremtiden får et enda bedre Nødnett, samtidig som vi håper på enda mer funksjonalitet, som for eksempel sporing, overføring av bilde og video, høyere driftssikkerhet, bedre dekning og høyere robusthet. Og selvsagt forhåpentligvis flere terminaler, spesielt til de av våre lag som melder om økte behov og ikke minst til våre nyetablerte redningsgrupper.