Bak denne milepælen ligger det mange timer arbeid fra lokallagene, som har bistått med organisering av og deltakelse på akutthjelperkurs, instruktøropplæring, møter med lokale helseforetak og markering av åpningene.
Oslo er neste lokallag ut, og har også gjennomført instruktør- og akutthjelperkurs.
Passerte 50 akutthjelpere
I alt er det til nå blitt utdannet over 50 akutthjelpere i Norsk Folkehjelp. Opplæringen består av et e-læringskurs i forkant av et oppmøtebasert kurs som har realistisk trening på akuttmedisinske hendelser i fokus. Her skal deltakerne bli gode på blant annet hjerte-lungeredning med bruk av hjertestarter, fri luftvei, stans av store blødninger og forebygging av nedkjøling.
– Akutthjelperordningen er spennende og er blitt godt mottatt blant mannskapene våre. De føler at de må være ekstra fokusert når de er på sanitetstjenester, og vi er spente på hvor ofte det vil bli bruk for oss, sier Eva Vassnes, leder i Norsk Folkehjelp Tromsø.
Tett samarbeid er viktig
Norsk Folkehjelp samarbeider tett med Stiftelsen Norsk Luftambulanse i prosjektet. De har i flere år jobbet med akutthjelpere fra nød- og beredskapsetatene, og har utviklet e-læringen som vi nå bruker i vårt akutthjelperkurs. Røde Kors og Redningsselskapet er også viktige samarbeidspartnere for å nå målet om en enhetlig og lik akutthjelperordning for alle de frivillige organisasjonene. Helsedirektoratet bidrar med et verdifullt forankringsarbeid og er viktig i samhandlingen med helsetjenesten. De har også startet arbeidet med en nas- jonal veileder for akutthjelperordningen.
Standardisert utstyr
Det er over tid blitt arbeidet sammen med innkjøpsselskapet Inventura AS for å lage gode avtaler for utstyr i førstehjelpsdug- naden «sammen redder vi liv». For akutthjelperprosjektet gjelder dette særlig akutthjelpersekker og hjertestartere. Målet er å få på plass avtaler som gir forutsigbarhet i pris, leveranse, kvalitet og innhold. Dette er avtaler alle lokallag og deltakere i førstehjelpsdugnaden kan benytte seg av. Standard utstyr er viktig for at den enkelte akutthjelper skal være godt kjent med utstyret, og at det skal være en dedikert enhet til formålet med akutthjelperoppdrag.
Registrering og forskning
Vi har startet opp et samarbeid med Regionalt akuttmedisinsk kompetansesenter (RAKOS) i Helse Vest, med mål om å registrere data fra akutthjelperoppdrag på en slik måte at det i fremtiden kan benyttes til forskning. Dette betyr at det kommer et nytt skjema som er utarbeidet i samarbeid med et akuttmedisinsk fagmiljø med forskningskompetanse.
For registrering av akutthjelperoppdrag er det nå et midlertidig registreringsskjema på www.folkehjelp.no/akutthjelper. Her finner man også prosedyren for lokallag som deltar i prosjektet.
Er app fremtiden?
Ett av suksesskriteriene som ble definert tidlig, er at akutthjelperen må være synlig i kartverket til AMK. I pilotprosjektet bruker vi Locus sine nettbrett, som er de samme som ambulansetjenesten bruker. Dette gir synlighet i kartverket til AMK, og akutthjelperen får oppdragsinformasjon og navigasjonsmulighet via nettbrettet. Denne løsningen er tilpasset formålet, men dessverre for kostbar hvis vi i fremtiden skal få et stort nettverk av akutthjelpere over hele landet.
Derfor har vi startet arbeidet med å utvikle en app som kan erstatte Locus-nettbrettet og gi oss mulighet for å bruke nettbrettene våre på flere områder.
Veien videre
Det blir en spennende tid fremover med mange pågående prosesser i dette prosjek- tet. Vi vil etter hvert i samarbeid med Sentralt Sanitetsutvalg søke etter instruktører som skal få oppgave som hovedinstruktør for akutthjelperkurs, og disse instruktørene vil også få kursing i medisinsk simulering. Når basen av instruktører er bygget opp, vil vi prøve å få til en kontrollert utrullering av akutthjelperordningen i hele Norsk Folkehjelp – i tett samarbeid med lokale helseforetak, Helsedirektoratet, lokallagene og andre relevante samarbeidsaktører.