Nye tekniske hjelpemidler som kartverktøy og lignende skal jo egentlig gjøre oppgavene lettere, men kan oppleves som en barriere. Digitale kartverktøy hjelper også til med å avsløre at vi har et potensial til å bli bedre på det vi gjør, også i KO.
Gjennom årenes løp har mange tatt operativ leder-kurs, men dessverre er det mange gode lederemner som sjelden får prøvd seg når de er ferdig på kurs. Årsaken til dette kan være at bruk av tekniske hjelpemidler kan være en barriere, og det kan være at de sjelden eller aldri er aktive i KO. Lite trening på KO-oppgaver kan også skyldes at det er lenge mellom hver gang det er aksjon, men dette kan det også gjøres noe med.
Teknikkens biprodukt kan dermed være at det blir et skille mellom erfaring og kunnskap om søksteknikk og digitale verktøy. Fellesnevneren er kanskje at det er mange lederemner, både med og uten kurs, som får trent for lite på søkstaktikk og kartverktøy. Ironisk nok kan det også være slik at «veteranene» i KO med mye erfaring, i mange tilfeller ikke er så oppdatert på søksplanlegging og tekniske hjelpemidler som de som kommer rett fra kurs. Både opplæring og erfaring er viktig, og begge deler er nødvendig for å bli en god operativ leder.
Her er noen tips for å øve sammen på dette feltet, for å dele kunnskap og erfaring:
- Opprett digitale temakvelder, gjerne på tvers av lag og politidistrikt, kanskje også nasjonalt. Her kan nylige aksjoner gjennomgås med et kritisk blikk. Hvilken informasjon hadde vi? Hva tenkte vi? Hva gjorde mannskaper i startfasen, før eventuelle oppdrag ble delt ut? Hvilken strategi hadde vi og hvilket resultat fikk vi? Hva var bra, hva var ikke så bra, og hva lærte vi?
- Formålet her må være at alle som ønsker det, skal få trent på slike situasjoner og scenarier – og særlig de som har tatt lederkurs, men som ikke får praktisert nok. Som med mye annet, er mange gjennomføringer viktig for å bli god.
- Her må noen nødvendigvis ta styringen for å få etablert dette, men i en gruppe ledere burde ikke det være et stort problem – her er det bare å kaste seg ut i det! Lag en plan, legg ut invitasjon på sanitetsgruppen på Facebook, få med dere noen med mye og noen med lite ledererfaring og gjennomfør. Rullér gjerne på hvem som styrer temakveldene.
- Eksempel på digitale arenaer for slike samlinger kan være Microsoft Teams, som personer i lokallagsstyret skal ha tilgang til. Styret kan også be om tilgang til Teams for enkelte medlemmer ved behov. Et annet alternativ, kan være Messenger. Om man starter en gruppesamtale som videoanrop, er det mulig å dele skjerm for å for eksempel vise kart og lignende, men det kan være begrensninger på antall deltakere. Zoom eller Google Meet kan også være alternative plattformer for slike møter.
- Sørg for å ta med en «aspirant» i KO når det er kapasitet til det. Med dette menes at de som har godkjent operativ leder-kurs må få praksis og trening på denne rollen. Avtal gjerne på forhånd at på aksjoner fremover der det ligger til rette for det og man har nok søksressurser, så kan det være plass til en ekstra i KO. Ansvaret for å få gjennomført dette ligger på dere som «alltid» er operativ leder. Gevinsten med å ta med seg noen ferske ledere i KO er ofte at alle lærer noe nytt, så her er det bare å sette i gang!
- Teknologiens kunnskapsbarrierer kan også brytes ned. Her ligger nok ansvaret på dere som er usikre på digitale verktøy. SARTopo er en viktig del av våre digitale verktøy. Her skjer det stadig litt utvikling, og dessverre er det nok slik at den siste utviklingen ofte blir testet og tatt i bruk først der det er tett mellom aksjonene, og så er det litt utfordringer med å spre dette fortløpende til alle. Mange endringer skjer nok på grunn av erfaringer fra de som har mange aksjoner, men de viktigste finjusteringene blir gjort med hensyn til dere med få aksjoner, slik at det skal være så brukervennlig og intuitivt som mulig. På tross av at de digitale verktøyene blir mer og mer avanserte, er de nok lettere å bruke nå enn noen gang.