Nye oppstartspakker klare til utdeling

Innholdet i oppstartspakkene er revidert og modernisert.
Innholdet i oppstartspakkene er revidert og modernisert. Foto: Ronny Frantzen

Ordningen med oppstartspakker har vært en suksess. Pakkene har nå blitt revidert og er klare til å deles ut til flere nye lag.

Av Ida Kroksæter
Publisert: 30. september 2019 - 3:01
Oppdatert: 03. juli 2024 - 11:25

– Etter gode tilbakemeldinger fra lag som har mottatt oppstartspakker, er dette noe vi har bestemt oss for å fortsette med, sier Ronny Frantzen, som har ansvaret for innkjøp av utstyret til pakkene.

– For å unngå at nyetablerte lag står helt på bar bakke når de starter opp, ønsker vi å tilrettelegge for frivillighet så fort som mulig, slik at vi får nye medlemmer raskt inn i aktivitet og fag i stedet for at de må begynne med å samle inn penger til grunnleggende utstyr til laget, sier Frantzen.

De 10 første oppstartspakkene ble over en periode på to år delt ut til nye lag, samt lag som tidligere ikke har hatt sanitet som aktivitet.

Dette inneholder oppstartspakken
  • 4 håndlykter
  • 4 hodelykter
  • 16 batterier
  • 4 førstehjelpspakker
  • 4 kartmapper
  • 4 kompass
  • 4 pocket mask
  • 1 hjertestarter (Defibtech LifeLine AED)
  • 1 treningshjertetarter (LifeLine)
  • 1 Little Anne QCPR-dukke
  • 1 «beachflagg»
  • 1 jervenduk
  • 2 SAM-splinter
  • 2 nettbrett (Samsung Tab Active 2)
  • 2 nettbrettholdere (Otterbox)
  • 1 førstehjelpsbag
  • 1 termos
Vis mindre Vis mer

– I pakken finnes utstyr til både å drive førstehjelp og søk- og redningsaktivitet. Den gir også laget mulighet til å markedsføre seg på stand med et beachflagg, og laget kan i praksis ta på seg mindre sanitetsvakter med dette utstyret, da det er både båre, hjertestarter og førstehjelpsutstyr i pakken.

– I den reviderte pakken vi nå har kjøpt inn, finner du også en Little Anne QCPR-dukke og treningsstarter. Dette gir gode muligheter til å gjennomføre temakvelder og trening, forteller Frantzen.

For søk- og redningsaktivitet inneholder pakken hodelykter og håndlykter med batterier og ladere, i tillegg til kartmapper, kompass og jervenduk.

– Det nye på søk- og redningsfeltet er at vi har byttet ut GPS-ene med to nettbrett. Disse leveres med holdere, slik at man kan ha kontroll på brettet til enhver tid, sier Frantzen.

Har du spørsmål om ordningen?

Send en mail til sanitet@folkehjelp.no.

Vis mindre Vis mer

– Hvordan fungerer ordningen i praksis?

– Oppstartspakkene eies i utgangspunktet av administrasjonen, men forvaltes av det enkelte lokallaget som får pakken tildelt. Intensjonen er at nyetablerte lag innen en tre-årsperiode skal kunne utdanne egne instruktører som igjen kan utdanne mannskaper i laget sitt. I tillegg er det viktig at laget raskt kommer i gang med å søke om midler, slik at man kan utvikle gruppen ytterligere. Oppstartspakken har en verdi på ca 40.000 kroner, og laget vil innen tre år få mulighet til å kjøpe ut pakken for 10.000,- dersom de ikke har skaffet seg tilsvarende eller bedre materiell selv i løpet av perioden.

– Hvordan kan lag søke om en pakke?

– Laget sender en søknad til sanitet@folkehjelp.no. Den må inneholde om grunnlag for søknaden, en aktivitetsplan med øvelser og kurs, samt hvilket utstyrsbehov laget har. Hver søknad vurderes individuelt og besvares fortløpende.

For å kunne motta oppstartspakke forventes følgende fra lokallaget:

  • Gjennomføre kurs i kvalifisert nivå førstehjelp
  • Gjennomføre søk- og redningskurs
  • At laget i løpet av tre år utdanner minst én instruktør
  • At laget deltar i eksternt rettet aktivitet (aksjoner/førstehjelpsvakter)
Publisert: 30. september 2019 - 3:01
Oppdatert: 03. juli 2024 - 11:25