Under slagordet «nettbrett som redder liv», har Norsk Folkehjelp de siste årene tatt i bruk nettbrett som verktøy under leteaksjoner. Prosjektet får svært gode tilbakemeldinger fra både mannskaper og samarbeidspartnere.
Nettbrettene kutter nemlig dramatisk i tidsbruken på planlegging, transport og kommunikasjon mellom ulike parter i en leteaksjon.
– Vi anslår at tiden vi bruker på å organisere oss og dele informasjon under en leteaksjon er kuttet med to tredeler sammenlignet med da vi brukte GPS, sier fagutvikler i Norsk Folkehjelp, Erlend Aarsæther.
Og nettopp dette er selve kjernen i prosjektet: at letemannskapene skal kunne bruke mer tid på å lete ute i felt, slik at man kan finne den savnede raskere.
– Noen ganger er minutter forskjellen på liv og død når vi er ute på aksjon. Det har vi allerede hatt eksempler på også i 2017, sier Aarsæther, som har utviklet den nye løsningen i samarbeid med de frivillige.
Nettbrettprosjektet ble utviklet med støtte fra Extrastiftelsen og får nå stor oppmerksomhet, også internasjonalt: kartleverandøren Viewranger har sendt ut en internasjonal pressemelding om prosjektet, og skytjenesten Dropbox har blogget om det.
Her i Norge har Norsk Folkehjelp inngått et samarbeid med Telia, som har brukt prosjektet i en reklamefilm og gitt gratis abonnement til alle nettbrettene som er i bruk. I tillegg har de sammen med Samsung gitt Norsk Folkehjelp 50 nye brett, slik at lokallagene som ennå ikke har fått brett kan ta i bruk den nye teknologien.
Det er utrolig gøy å jobbe med så gode samarbeidspartnere, og vi merker en økt interesse for arbeidet vårt, sier Aarsæther.