På Gardermoen sitter flyktningene en usikker situasjon. Alle skal etter hvert til Råde for registrering, slik at de etter hvert kan bosettes i kommunene. Men mengdene flyktninger som har kommet over grensene, gjør at kapasiteten har vært sprengt og UDI måtte opprette akuttinnkvarteringer hvor de kan bo inntil de får plass på Råde.
Norsk Folkehjelp åpnet sin første akuttinnkvartering 17. mars. Et hotell på Gardermoen med over 250 rom ble tømt for å huse flyktninger.
– Dette er det første stedet de kommer til etter grensepolitiet. Mange er slitne og trøtte, så det er viktig at vi tar dem imot på en ryddig måte, forteller Irma Julardzija, rådgiver i Norsk Folkehjelp.
Sammen med kollega Magnhild Otnes har hun ledet innsatsen i oppstartsfasen.
Tidlig innsats
På hotellet blir flyktningene sjekket inn, hotellet tar kopi av passet og de kan melde inn eventuelle behov for helsehjelp.
Fra start av, har innkvarteringen blitt driftet av ansatte og frivillige i Norsk Folkehjelp, i tett samarbeid med de ansatte på hotellet. I tillegg har hotellet hatt døgnbemanning av profesjonelt helsepersonell.
I Norsk Folkehjelp Lørenskog startet innsatsen for de ukrainske flyktningene uka før akuttinnkvarteringen kom på plass. Sammen med frivilligsentralen i Lørenskog har de samlet inn og sortert klær og sko som flyktningene kan få når de ankommer akuttinnkvarteringen på Gardermoen.
– De har ikke med seg mye. Da vi kjørte inn det første lasset med klær kom det umiddelbart en dame bort til oss og spurte om vi hadde sko. Da jeg så ned på føttene hennes, hadde hun bare tøfler på, sier Tore Edvinsen.
Han har bakgrunn fra Forsvaret og har de senere årene engasjert seg som søk- og redningsmannskap i Norsk Folkehjelp. Først i Harstad og deretter i Lørenskog etter at han flytta sørover.
– Jeg var ikke i tvil om at jeg skulle fortsette å være aktiv når jeg flytta, og har blitt tatt godt imot her. Nå er det fint å kunne bidra i denne krisen. Hovedinteressen min er å hjelpe folk i nød, enten det er gjennom søk og redning eller en situasjon som denne, sier han.
Mange spørsmål – få svar
Det er travelt på hotellet. Mange har spørsmål – om alt fra hvordan de skal få vasket klær til hvor lenge de skal bo her.
Det er dessverre ikke så lett å gi noen gode svar.
– Det er så mange flyktninger akkurat nå at det ikke er plass videre i systemet. Vi vet ikke når dere skal videre. Det kan ta én eller åtte eller ti dager. Vi vet ikke. I mellomtiden må dere bare prøve å slappe av så godt dere kan her, sier Magnhild Otnes under et informasjonsmøte for beboerne.
Rundt henne summer det av folk som har fått tilværelsen snudd på hodet i løpet av uker.
De fleste som er her, er kvinner og barn. Derfor har et viktig tiltak vært å få på plass et eget barnerom med leker og spill. I tillegg har rommet en skjerm hvor de minste kan se ukrainsk barne-TV fra YouTube.
Utenfor barnerommet står Filip Landrø, som også er frivillig i Norsk Folkehjelp Lørenskog. Vanligvis bruker han fritiden sin på søk- og redningsaksjoner, hvor han ofte bidrar som dronepilot.
Han var ikke i tvil om at han skulle bidra også her, og har fått fri med lønn fra arbeidsgiver Elkjøp for å stille opp denne uka. Han er også klar til å ta permisjon uten lønn for hjelpe til utover dette.
– Det har jeg råd til. Det er et lite offer sammenlignet med hva disse menneskene har ofret for å komme hit, sier han.
– Man må gjøre det man kan. Jeg har det jeg trenger og hadde satt pris på hjelp hvis jeg hadde vært i samme situasjon.
Takknemlighet
Sammen har Tore og Filip opplevd både fine og tøffe øyeblikk som frivillige de siste dagene.
– Det handler om å hjelpe folk i en veldig vanskelig situasjon. Det er mange sterke opplevelser her, men vi møter også mye takknemlighet. Det er sterkt når folk kommer bort og tar deg i hånda og sier takk for at de får komme hit, forteller Tore.
Han forteller om mange hyggelige møter og flyktninger som gjerne hjelper til med å få akuttinnkvarteringen til å gå rundt så godt som mulig.
– De er veldig vennlige og vil gjerne klare seg selv. Det gjør også inntrykk å se hvor flinke barna er til å ta vare på hverandre. De er voksne for alderen, sier han.
– Det er også fint å kunne gi ut klær til barna. De har ikke nødvendigvis med seg noe skift, sier Filip.
Miljøarbeid
Klokka nærmer seg middagstid og det er klart for vaktskifte. Nye ansatte og frivillige kommer til for å være tilstede utover kvelden. I overlappen diskuteres hvordan man kan gjøre oppholdet bedre for beboerne. Hvordan kan de få vasket klær? Hvordan kan de aktiviseres?
Hva som venter flyktningene som akkurat nå bor på hotellet, er det ingen som kan si med sikkerhet. Det viktigste Norsk Folkehjelp kan bidra med i en slik situasjon, er trygghet og tilstedeværelse, sier Irma Julardzia.
– Vårt hovedoppdrag er å hjelpe til når det kommer nye busser med flyktninger og hjelpe politiet når de skal flyttes videre til Råde. I tillegg gjør vi det som kalles miljøarbeid – å være synlige og tilstede på hotellet, sier hun.
Over 40 lokallag i Norsk Folkehjelp har meldt at de ønsker å bidra for de ukrainske flyktningene som nå kommer til Norge.