Det bør være unødvendig å nevne at skjøteledninger og kabelsalaten bak tv-en kan være brannfarlig. Man bør likevel være obs på enkelte ting som kan by på problemer selv om det ser aldri så ryddig og lovlig ut.
- Små USB-ladere, strømforsyninger og tilsvarende er ofte beregnet for å brukes for seg selv. Settes disse tett inntil hverandre blir det for lite kjøling og det kan fort bli varmgang – selv om de står i veggmonterte stikkontakter av ypperste klasse.
- Lading av batterier til telefoner, lykter og batteribanker gjør nok de fleste av oss hver dag, og det er blitt vanligere å kjøpe billige ladere og batterier på ebay eller tilsvarende nettsider. Uttrykket for godt til å være sant passer ofte bra for disse tilbudene, for eksempel når:
- Batterikapasiteten er vesentlig større enn det lar seg gjøre å produsere
- Prisen er usannsynlig lav
- Merkenavnet er lite anerkjent, eller batteriene er umerket
Kopier med mangler
Dessverre har det dukket opp flere norske nettbutikker som selger disse tvilsomme varene som om de var godkjent av riktige instanser. CE er en av disse godkjenningene, og det står for Conformité Européenne (den europeiske samsvarskomiteen) men på varer med tvilsom kvalitet har merket litt annerledes utforming og betyr noe i retning av China Export.
El-varer av tvilsom kvalitet fra Østen er gjerne en dårlig kopi av gode originaler, med komponenter som er byttet ut med billigere utgaver, eller rett og slett fjernet helt. Vi har for eksempel sett LED-pærer, mobilladere og powerbanker som setter DAB-radioer ut av spill fordi de sender ut uønsket radiostøy.
12 volt vs. 240 volt
Lysverkets blå karamell er vel ingen begeistret for, og de fleste har derfor respekt for strikkepinner i stikkontakten, men er 12 volt som du har i bilen, båten eller på hytta like farlig? Svaret er både ja og nei. Det er hverken farlig eller smertefullt å berøre 12 volt, men det er likevel noen feller å gå i.
Strømførende ledninger dimensjoneres etter hvilken strøm (ampere) som de er tenkt å belastes med, i tillegg til en del andre faktorer. Eksempelvis krever 10 ampere hjemme i stua tilsvarende kabeltverrsnitt som 10 ampere i bilen for å unngå varmgang. Forenklet sagt er spenningsfallet i en leder målt over samme avstand, likt både i bilen og hjemme i stua. Utfordringen med 12 volt er at et spenningsfall på for eksempel 6 volt minsker effekten for en forbruker med 50 prosent og gir for eksempel svært dårlig lys i et arbeidslys bak på lagsbilen. Brukes tilsvarende kabel hjemme i huset med like stor strøm vil det også bli 6 volt spenningsfall, men bare 2,6 prosent mindre effekt hos forbrukeren.
Biler, beredskapshengere og annet utstyr som vi har i den frivillige redningstjenesten blir ofte utstyrt med mye forskjellig utstyr som krever strøm, og husk at underdimensjonerte 12 volts anlegg med for store sikringer kan være like brannfarlig som dårlige elektrise kanlegg i hus og heim.
Kabler og fordelinger til ladeutstyr og lignende må festes, plasseres og beskyttes slik at det ikke oppstår skader når annet løst utstyr rister rundt omkring i en tilhenger under kjøring. Det beste er å overdimensjonere kablene, de bør være så kort som mulig og det må være sikringer plassert nært batterier eller strømforsyninger.
Med andre ord så kan feil montering og bruk av 12 volts utstyr være vel så brannfarlig som hjemmesnekra sikringsskap, selv om det ikke er samme krav til hvem som gjør jobben og dokumentasjon.