Fridagen i romjula startet akkurat som den skulle – stille og rolig. Ute herjer et forrykende uvær, og det er best å holde seg inne, tenkte Erlend Sandvoll, som er mannskap i Norsk Folkehjelp Ofoten og NKBLPD i Nordland.
Men så tikker det inn ei tekstmelding.
«Det har skjedd en ulykke med en buss med mellom 60-70 personer ved Hannøy som ligger opp ned i sjøen. Per nå er alle ressurser som er nærmeste på tur til stedet. Vi holder oss klar hvis det blir behov for flere folk».
– Det blir en ganske kaotisk situasjon. Det kan potensielt være et stort antall døde og hardt skadde, forteller Sandvoll.
Han blir sentral for koordineringen av Norsk Folkehjelps innsats denne dagen.

Hjelpen er langt unna
Som alltid tidlig i et ulykkesforløp, er informasjonen knapp og usikker. Det er også usikkert hva frivillige mannskaper kan bidra med, og i første omgang sendes det kun ut et forhåndsvarsel fra politiet.
– Det jeg vet, er at dette er i Vesterålen, på vei ut til Lofoten. Jeg vet også at det er rundt 2,5 timer kjøring fra oss i Narvik, og ca to timer fra nærmeste Folkehjelps-lag på Andøy eller Harstad.
Det er også et stykke til nærmeste politistasjon, så foreløpig er det ikke mye mer informasjon å få.
Det slås en intern katastrofealarm til de tre lagene som er nærmest ulykesstedet.
– Her har vi ingen tid å miste, så vi må bare å begynne å mobilisere internt, sier Sandvoll.
Lokallagene blir bedt om å gjøre seg klare for å opprette et pårørendesenter.

Fremme i skoa
En del av forberedelsene er også å varsle beredskapslederen i Troms, nasjonal beredskapsleder og å opprette dialog med rådmannen i kommunen.
– Vi gjør en avtale om at vi avventer med å rykke ut, men gjør oss klare til innsats.
Når de etter hvert får mer informasjon fra ulykkesstedet, viser det seg at bussen ligger på siden i et vann, og ikke opp ned i sjøen slik de første fikk melding om.
– Det er en ganske annerledes situasjon enn vi først fryktet, men er fortsatt en potensiell katastrofe. Her må vi fortsatt være litt fremme i skoa, sier Sandvoll.
Frivillige fra Andøy rykker nå ut. De tar med seg alt de har av bårer og pledd.
– Vi vet fortsatt ikke hvordan dette kan utvikle seg. Både broer og fergeforbindelsen er stengt, vi vet ikke om det flyvær og nærmeste sykehus er på andre siden av fjorden fra ulykkesstedet, forteller Sandvoll.
Ekstrem vind
De første mannskapene fra Andøy som kommer fram til ulykkesstedet, får i oppgave å dirigere trafikken. De rapporterer om så mye vind og glatte veier på stedet, at stillestående biler blåses av veien.
– Dette er ikke bare en redningsaskjon, men også svært vanskelig med tanke på egensikkerheten for mannskapene på stedet, forteller Sandvoll.
Etter hvert får nødetatene oversikt. I tillegg til mange skadde, er det tre omkomne. Alle disse er utenlandske turister, og ett av dem er et barn.
Mannskapene fra Norsk Folkehjelp blir bedt om å hjelpe til å bære de omkomne opp til veien.
– Uansett hvor mange aksjoner man har vært på før, gir dette sterkt inntrykk. Det er erfarne mannskaper på stedet, men vi kjenner likevel på ansvaret for å ta vare på dem, sier Sandvoll.
– Vi jobber i kulissene med å legge til rette for kameratstøtte og finne ut av hvilke behov mannskapene har. Alle blir fulgt opp i dagene etterpå, forteller han.

Logistiske utfordringer
I etterkant av hendelsen er det flere ting Sandvoll tar med seg av erfaringer i det videre arbeidet, og de jobber særlig med å tilpasse seg utfordringene som været kan gi.
– Nordland er et langt og smalt fylke, der man får store omveier når veier stenges og ferger innstilles. Fyllket deles ofte i både 3, 4 og 5 deler, og da må vi være kreative i måten vi får inn folk på. Dette opplevde vi flere ganger bare i løpet av 2024, forteller Sandvoll.
Han har notert seg følgende læringspunkter fra hendelsen:
- Vi kan bli litt tøffere til å sende ut mannskaper raskere
- Terkselen for å bruke kameratstøtte er lav – og det må den fortsette å være
- VI må ha en plan for hva vi gjør når broer, fjelloverganger og ferger er stengt
- Vi må fortsette å ha en god kommunikasjon over politidistrikts-grensene
- Vi må ha bedre oversikt over egne mannskap