Tekst: Sissel Fantoft
Flere enn 56.000 mennesker er bekreftet døde etter jordskjelvkatastrofen som rammet Tyrkia og Syria i begynnelsen av februar. 2,5 millioner mennesker er fordrevet fra sine hjem.
Bahar Organization opererer i hele Nord-Syria og var dermed allerede på plass i Afrin-distriktet som eneste organisasjon i kjølvannet av jordskjelvet. Deres arbeid er basert på internasjonale menneskerettigheter og humanitære standarder.
– Vi startet som et lite initiativ i Aleppo i 2011, i starten av borgerkrigen i Syria. «Bahar» betyr «vår» på kurdisk og gjenspeiler håpet og ønsket om en fargerik framtid som reflekterer mangfoldet i Syria, forteller dr. Sharvan Ibesh, leder og en av grunnleggerne av Bahar.
Som en lokal sivilsamfunnsaktør fokuserte Bahar stadig mer av sin innsats innen humanitært arbeid som følge av et stadig økende behov i Syria.
– I løpet av de to siste årene har vi nådd én million mottakere over hele Nord-Syria innenfor humanitære sektorer som helse, ernæring, WASH,matsikkerhet, beskyttelse og utdanning, sier han.
Skulder ved skulder
I løpet av de tre siste årene har organisasjonens budsjett totalt rundet 50 millioner dollar.
– Våre midler kommer direkte fra donorer som USA gjennom USAID, FN-organisasjoner som UNICEF, OCHA og WHO, samt ulike internasjonale organisasjoner. Vår aller første partnerorganisasjon var faktisk Norsk Folkehjelp, som vi har samarbeidet aktivt med helt siden 2013. I løpet av snart ti år har vi i fellesskap respondert på mange kriser i Syria, inkludert jordskjelvet i februar, forteller dr. Sharvan.
I 2013 fikk Bahar et kamera fra Norsk Folkehjelp for å dokumentere sine aktiviteter.
– Det kameraet er fortsatt i bruk, opplyser han.
Etter jordskjelvet sendte Bahar en e-post til Norsk Folkehjelp, og fikk umiddelbart svar.
– Jeg er stolt over den raske responsen – Norsk Folkehjelp sendte umiddelbart en av sine ansatte fra kontoret i Erbil i irakisk Kurdistan for å støtte vårt team i Afrin-distriktet i Syria. For vår stab betydde det mye at Norsk Folkehjelp sto skulder ved skulder sammen med oss i det tøffe arbeidet etter jordskjelvet, sier han.
Sammen med Norsk Folkehjelp opprettet Bahar mobile kjøkkener som delte ut varme måltider til innbyggerne i Jindires, en av de hardest rammede byene i Syria.
– Det at Norsk Folkehjelp responderte så raskt oppmuntret flere av våre andre partnerorganisasjoner til å komme på banen. Etter hvert fikk vi også levert telt til mennesker som hadde mistet hjemmene sine, sier han.
Psykososial støtte
Parallelt skalerte Bahar opp aktiviteter de allerede hadde i de jordskjelvrammede områdene, som sykehus, poliklinikker og distribusjon av mat og vann.
– I tillegg har vi delt ut kontanthjelp på 150 USD til familier, slik at de selv kunne handle inn det de trengte på det lokale markedet som heldigvis var åpent, forteller dr. Sharvan.
Jordskjelvet kom på toppen av lidelsen den syriske befolkningen har levd under etter mer enn ti år med borgerkrig.
– Deres motstandskraft mot ytterligere påkjenninger var allerede overspent, og situasjonen ble ytterligere forverret med en naturkatastrofe av så stort omfang, sier han.
Like etter jordskjelvet reiste han rundt i Europa for å møte representanter for myndigheter, partnerorganisasjoner og donorer i blant annet Genève, Berlin, Paris og London for å kjempe for støtte til det syriske folket.
– Et av de største behovene i Syria er psykososial støtte, spesielt til barn og kvinner. Mange er fremdeles i sjokk, og i tillegg til å hjelpe til med å dekke fysiske behov har vi iverksatt aktiviteter for å møte behovet for psykososial bistand, forteller han.
Katastrofen i Syria konkurrerer om oppmerksomhet med naturkatastrofer og kriser mange andre steder rundt på kloden, derfor er en viktig del av Bahars arbeid å forsøke å nå fram med budskapet om behovet for støtte.
– Vi oppfordrer våre samarbeidspartnere til å tenke langsiktig. Vi jobber også for å redusere politisk innflytelse på humanitær bistand, opplyser dr. Sharvan.